woensdag 28 december 2016

Handwerkbeurs

Toen ik zwanger was van dochter had ik de laatste paar weken enorm veel lichamelijke klachten. Ik had me de hele zwangerschap gedragen alsof ik niet zwanger was, en dat heeft denk ik niet meegeholpen.
Mijn moeder had haar hele leven een grote borduur voorraad opgebouwd: patronen, stof, garen, naalden. Omdat ze niet goed meer kon zien, wou ze haar voorraad weggeven. Mij leek het wel wat, door het vocht in mijn handen waren ze twee keer zo dik geworden, en was breien moeilijk. Misschien dat borduren wel lukte.

Nadat dochter was geboren zag ik in de handwerkwinkel een borduurpakket voor een geboortetegel. Het kindje op de afbeelding leek op dochter, en ik heb de tegel gemaakt. Mijn nieuwe hobby was ook geboren.
Toen dochter nog in de buggy zat, ben ik naar de handwerkbeurs in Zwolle geweest. Wat hadden ze daar een hoop mooie pakketten! Ik heb veel te veel gekocht toen.

Toen ik laatst nieuwe garenwikkels kocht op internet, zat er in de envelop een kortingsbon voor de komende beurs. Mijn eerste reactie was: daar wil ik heen, ik wil kijken voor twee nieuwe pakketten! Maar na een paar dagen begon ik te twijfelen. Borduurpakketten zijn duur, ik koop ze nu tweedehands op mp, vaak nog nieuw, soms alleen het patroon met restjes garen. Dat scheelt minimaal de helft.
Zelfs al koop ik een dagkaart uit een actie, dan ben ik nog 25 euro kwijt alleen aan het ov en de toegangsprijs.

Ik heb besloten niet naar die beurs te gaan. In plaats daarvan heb ik twee nieuwe pakketten gevonden op mp, samen voor €17,50.

De tegel waar ik nu mee bezig ben.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk borduren, helaas kan ik het door artrosehandjes ook niet meer net als je moeder.
    Toen ik zwanger was van mijn dochter (wist toen nog niet wat het zou worden is al 40 jaar geleden) ben ik de dierenfiguren van Beatrix Potter gaan borduren 2 grote en 2 kleine. Uiteindelijk was het klaar toen ze 8 was en hebben ze lang, mooi ingelijst, op de trap gehangen.
    Ook aan Sail Amsterdam 1985 een heel groot werk ben ik begonnen maar dat heeft een vriendin van mijn moeder een keer afgemaakt, dat hangt nu op de overloop.
    Haken kan ik nog wel een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat mooi! Mijn buurvrouw borduurt ook en vind dat heel veel rust in. Zelf kan ik het niet zo goed, en word ik ongedurig van het gepriegel. Maar ik vind het wel prachtig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat doe je goed!
    De hand op de knip is een gouden handwerktechniek, wist je dat al?
    Wat je maakt, vind ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk: borduren. Ik heb het leesplankje(aap,noot,mies) geborduurd. Ik was begonnen toen ik zwanger was van de oudste zoon. Het moest klaar zijn als hij naar groep 3 zou gaan.Dat heb ik niet gehaald (door nog 2 kinderen daarna). Uiteindelijk heb ik er 25 jaar over gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen