zaterdag 14 januari 2017

5 euro

Vanochtend had ik dochter gevraagd of ze me wilde helpen met boodschappen doen. Gisterochtend was ik door mijn rug gegaan, en ook al doet het lopen geen zeer meer, bukken is nog geen fijne beweging.
Dochter had er niet heel veel zin in, maar ze snapte wel waarom ik hulp vroeg. Met de fiets aan de hand (handig om de tassen aan te hangen), gingen we op pad.

In de supermarkt hadden ze knuffelkussens liggen, die je met 999 kooppunten (10 euro) zonder bijbetaling kon kopen, in plaats van de 15 euro normaal. Ik neem die punten vrijwel altijd, dus ik had genoeg punten om dochter zo'n kussen uit te laten zoeken. Het werd een olifant.
Terwijl ik mijn lijstje afwerkte, liet dochter aan olifant de winkel zien. Halverwege kwam ze geschokt naar me toe: ze had een briefje van 5 euro op de grond tegen een schap gevonden. Ze had niet gezien dat iemand het had laten vallen.
Ik heb tegen dochter gezegd dat als we iemand zouden tegenkomen die het kwijt was, ze het terug moest geven. We hebben allebei goed opgelet, maar niemand maakte de indruk dat ie iets kwijt was.
Na een kwartier vonden we het goed, en gingen we naar de kassa.

Dochter was heel blij dat ze was meegegaan. En ik was ook heel blij met haar hulp, ze heeft alles opgetild wat ik te zwaar vond.
Als het een groter bedrag was geweest had ik het dochter niet laten houden. Voor nu weet ik dat ze het eerlijk tegen mij gezegd heeft, en tijdens het zoeken naar de eigenaar heeft ze het briefje duidelijk zichtbaar in haar hand gehouden.

2 opmerkingen:

  1. Wat toevallig, ik vond vandaag ook een briefje van 5 tijdens mijn werk in de supermarkt! De winkel was nog dicht en het lag in een schap dus je komt er nooit meer achter van wie het was.
    Ik vind wel dat je hier goed mee om bent gegaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel eerlijk gezegd vind ik dat je het af had moeten geven bij de winkelmanager. De persoon heeft wellicht niet meteen door gehad dat hij/zij het kwijt was. Ik vond pas twee tweeeurostukken op de inpakbalie en heb het toch afgegeven. Mocht de eigenaar niet terug komen dan heeft het personeel een fooitje. Of het nou een klein of groot bedrag is maakt in mijn ogen dan niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen