vrijdag 27 januari 2017

De tweede open dag

Vorige week tijdens/na de open dag had dochter voor zichzelf al gekozen dat ze naar die middelbare school gaat. Op zich prima, maar ik vind dat je pas een keuze kan maken als je weet wat er te kiezen is. En dus zijn we vandaag naar de open dag van de praktijkschool hier en het vmbo gegaan.

We begonnen bij het praktijkgedeelte. We werden door een paar leraren opgewacht bij de ingang. Het bleek al snel dat het niet de bedoeling was om alleen de aangegeven route te volgen. Dat vond ik zelf jammer, maar misschien wel leuker voor dochter als ze uitleg kreeg. Maar de uitleg was voor mij bedoeld, en niet op dochter gericht.
In het derde lokaal kon ik de lerares die met ons mee liep overtuigen dat ik graag alleen wou rondkijken. Maar al bij het volgende lokaal zaten we vast aan een andere leraar.

Dochter hield zich veel afzijdig, heel anders dan vorige week. Ook de vakken die we hebben gezien (boodschappen doen, leren wat het goedkoopste is, was sorteren en vouwen, afwassen), dochter is nu al veel verder dan dat.
Al tijdens de rondleiding wist ik al heel zeker: dit is niet dochters school. En ook dochter vond het niet fijn.
Door naar het vmbo gedeelte ernaast. Ook daar hebben ze leerweg ondersteunend, alleen zitten er maar weinig praktijkvakken bij. Al snel had dochter het gezien. Of ik het erg vond als ze voor de school van vorige week zou kiezen.
Dat vind ik absoluut niet erg, ik heb het gevoel dat dochter daar veel meer op haar plaats is. En hoe enthousiast de leerlingen daar over 'hun' school praatte, dat miste ik hier.

Ik kan met een gerust hart op school aangeven welke school dochter waarschijnlijk gaat kiezen. We weten nu in ieder geval wat er te kiezen is!

2 opmerkingen:

  1. Heel goed dat je wel bent gaan kijken inderdaad. Nu weet je ook zeker dat de eerste school het beste is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel nuttig die open dagen. Jou dochter is op financieel gebied al een stuk verder dan haar klasgenoten. Dat stuk opvoeding krijgt ze mooi thuis in de praktijk.

    BeantwoordenVerwijderen