dinsdag 17 januari 2017

Het vrijwilligerswerk

Ik heb op mijn werk nu vier keer vrijwilligerswerk gedaan, drie keer samen met dochter. Ontzettend leuk, en ook heel erg dankbaar. Het is zo fijn om die mensen blij te zien. En ook mijn collega's kijken niet meer heel raar op als ze me 's avonds zien.

Vandaag vroeg de collega die het rooster maakt voor de vrijwilligers of ik al een gesprek had gehad met degene die daar over gaat. Ik reageerde verbaasd. Wat voor gesprek?
Het bleek een soort sollicitatie gesprek te zijn. En ook werd er verwacht dat ik een verklaring omtrent gedrag kon overleggen, en dat ik maandelijks bij de vergaderingen van de vrijwilligers kwam.

Iets in mij begon te steigeren. Ik ben nu 9 jaar in vaste dienst. Zo'n vog kost 41 euro. En de vergaderingen die ik nu al heb zijn ook al genoeg als ik eerlijk ben. En dan ook nog een sollicitatiegesprek hebben?

Als ik weer op mijn werk ben ga ik bij mijn teamleider informeren of ik in de problemen kom als ik een onofficiële vrijwilliger wordt (op vrijdag zijn er toch geen andere vrijwilligers). Ik vind het geweldig om te doen, maar dit staat me tegen.

10 opmerkingen:

  1. Wat een bureaucratisch geneuzel.En lekker snel ook als je al vier keer bent geweest.
    Dat er eisen gesteld worden aan vrijwilligers is niet erg, VOG ook niet (al betalen veel vrijwilligersorganisaties die na een jaar werk terug).Maar dat ze deze eisen ook stellen aan een vast personeelslid dat in haar vrije tijd een gat opvult vind ik stupide.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt me vreemd zeg! Jij hebt toch al een VOG ingeleverd omdat je daar werkt. Elke paar jaar moet je een nieuwe inleveren en deze wordt door de werkgever betaald. Bij ons dan hè.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vog's worden bij mijn instelling nog niet zo heel lang gevraagd (daar was toen ik voor de eerste keer kwam al verbaasd over dat dat niet hoefde). Ik heb er nog nooit één laten zien. Als het nodig zou zijn voor mijn baan moet het gewoon. Maar door mijn werkgever worden ze niet betaald.

      Verwijderen
  3. Wat raar, ik ben ook vrijwilliger, ik ga elke week met mijn hond naar een verpleegtehuis, maar hoef die dingen nooit te doen.,Ik sta wel ingeschreven als vrijwilliger, maar verder niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vrijwilliger? Of ga je op deze manier de plaats van één van je betaalde collega's of misschien wel die van jezelf innemen?
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is al 15 jaar een vrijwillige plek, ik neem niemands plaats hiermee in.

      Verwijderen
  5. Het is denk ik niet verkeerd om een gesprek te hebben met de coördinator vrijwilligers om je officieel als vrijwilliger aan te melden. En een verklaring omtrent goed gedrag moet dan ook vergoed worden door de organisatie. Bij ons kunnen vrijwilligers ook een reiskosten vergoeding krijgen á € 0,30 de kilometer. Je kunt aangeven dat je binnen de organisatie werkzaam bent en geen vergaderingen wilt bijwonen maar wel graag de notulen daarvan ontvangt.
    Het moet wel leuk blijven toch!!
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mijn oude werk mocht je als betaalde medewerker niet ook een vrijwillige functie bekleden. Er zou dan onduidelijkheid kunnen ontstaan welke werkzaamheden betaald en welke vrijwillig zouden zijn. Maar wellicht lopen de werkzaamheden bij jou op het werk minder parallel.
    Wat betreft VOG; als een instantie waar ik vrijwilligerswerk wil doen die vraagt verwacht ik ook dat zij die betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vrijwillige werk zijn op het afwassen na dezelfde werkzaamheden als het werk wat ik 's middags doe.
      Ik heb mezelf nu maar voorgenomen eerst geduldig te wachten tot ik wat van die coördinator hoor. Tot die tijd blijf ik de (meeste) vrijdagavonden gewoon komen.

      Verwijderen
  7. Allemachtig, wat een gezeur inderdaad. Laat ze gewoon blij met jou zijn als vrijwilliger zeg.

    Zo schrik je mensen af.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen