vrijdag 20 januari 2017

Open dag

Deze en volgende week zijn er bij de middelbare scholen in de omgeving open dagen. Omdat dochter nu nog in groep 6 zit, is het op zich niet noodzakelijk om nu al die open dagen te bezoeken. Maar omdat de intern begeleidster van de school nogal klem zit in haar idee dat dochter per definitie naar de praktijkschool hier in de stad gaat, en daarbij ook groep 8 kan overslaan, vond ik het wel nodig om nu al te beginnen met het bezoeken. Dan kan ik in het volgende oudergesprek aangeven naar welke school dochter graag wil.

Vandaag was de open dag van een school in een buurgemeente. Een school waarvan ik het gevoel had dat dochter daar ook wel zou passen. Er is een richting met 75% praktijkonderwijs, en 25% theoretisch. De praktijkvakken zijn gericht op dieren, bloemen, planten, voedsel en tuinen.

Dochter ging er nogal sceptisch naartoe, het leek haar helemaal niks. Tot ze eenmaal binnen was. We hebben eerst de dieren binnen opgezocht. Dochter was vol interesse over alles wat er daar was, ook de skeletjes die achter het glas lagen. Daarna gingen we door naar buiten naar de grotere dieren, en het tuinieren. Ook dat vond ze erg interessant. Ik kreeg de belofte van dochter dat als ze heeft geleerd voor kippen zorgen en kippen vangen, ze mij ook uitleg geeft, zodat ik ook kippen kan nemen :-D

Daarna gingen we door naar het voedselondereel. Dochter leerde zelf een gevulde koek maken en bakken, dat de roze laag van de roze koeken van luizen bloed is gemaakt (ik denk niet dat die koeken mij nu nog zo gaan smaken). Ze mocht een torso uit elkaar halen en zo snel mogelijk weer in elkaar zetten. Dat was nog niet zo makkelijk, maar toch lukte het haar binnen 5 minuten.
In het engels lokaal vermaakte ze zich prima met een spel met Engelse woordjes. Na vijf keer te hebben gehoord dat dit spel echt de laatste keer was, heb ik haar mee kunnen slepen naar het gymlokaal. Met een grote trampoline.
Ook van het bloemschikken was ze erg onder de indruk, dat leek haar wel wat om ook te leren. En ook de vogelvoerkransen die leerlingen zaten te maken waren erg mooi.

Volgende week is de open dag van de praktijkschool in mijn eigen stad. Ook daar gaan we heen. Dochter wil na vandaag eigenlijk heel graag naar deze school, en stiekem ben ik daar wel blij mee. Al betekend dat voor de intern begeleidster dat ze haar idee zal moeten aanpassen, dochter moet voor deze school gewoon groep 8 doen. En daar sta ik helemaal achter. Ik heb dochter wel verteld dat ze echt haar stinkende best moet blijven doen (zoals ze nu ook al doet), omdat dit niveau wel iets hoger is dan het praktijkniveau. Maar dat vind ze niet erg, leren vind ze leuk.

3 opmerkingen:

  1. Wij zijn zelf aan het kijken voor dochter die in groep 8 zit en ik ben aangenaam verrast hoe leuk de open dagen zijn. Wat leuk om te lezen dat je dochter het ook zo leuk vond. Dochter wil nu naar de kook en bak vmbo toe want wat is er nu leuker dan een open huis waar je pizza mag bakken en cupcakes mag bakken en versieren.
    Het kan erg motiverend werken voor je dochter met leren. Maar een tip laat het niet te belangrijk voor haar worden want dan werkt het vaak averechts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik altijd voor opgepast, plezier op school is het belangrijkste wat er is (vind ik). En ik zeg ook altijd tegen dochter dat het niet erg is om iets nog niet (goed) te kunnen of snappen, waarom hebben ze anders scholen uitgevonden?

      Verwijderen
  2. Fijn dat ze het zo leuk vond! En het voordeel van gewoon groep 8 doen lijkt me dat ze qua persoonlijke ontwikkeling dan beter aansluit. Anders is ze best piepjong tussen de pubers.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen