vrijdag 3 februari 2017

Een drukke week

Verbaasd was ik vandaag dat het echt alweer vrijdag was. Zo snel al. Vorige week vrijdag is mijn moeder uit het ziekenhuis thuis gekomen. Ze kon nog erg moeilijk lopen en bewegen, en had nog heel veel pijn, maar ze was heel blij dat ze er weer uit was. En ik ook. Bijna elke dag ben ik even langs geweest, en de reistijd naar het huis is veel korter dan naar het ziekenhuis.

Toen ik zaterdag op bezoek ging, zag ik een aantal dingen waarvan ik vond dat het niet handig was. Mijn moeder zat op de bank, omdat ze haar been gestrekt moest houden. Maar daardoor had ze geen steun in haar rug. Voor een dag kan dat wel, maar voor een aantal weken is zo'n houding niet fijn. Toen ze later naar de wc moest, ging het erop zitten al heel moeilijk, eraf komen was nog moeilijker. Ik heb mijn broertje gebeld, en samen zijn we naar de zorgwinkel gereden. Ik heb een rugsteun en een toiletverhoger geleend, het eerste half jaar zitten de huur daarvan in het basispakket. Wat was mijn moeder blij met de rugsteun, en toen ze later de verhoogde wc gebruikte, was ze nog veel blijer.

Zondag vertelde mijn moeder hoe moeilijk ze uit bed kon komen, en vooral 's ochtends als ze een volle blaas had. Op tijd bij de po stoel komen lukte niet. Maandag heb ik een pak wegwerpbroekjes gekocht, dan kon ze proberen of dat al iets scheelde. En ook daar was mijn moeder heel blij mee na gebruik (mijn vader ook, het scheelt een hele lading was). Ik heb op internet voor twee maanden van die broekjes besteld. Ik weet dat mijn ouders die dingen niet kunnen betalen, ik heb ze cadeau gegeven. Voor mijn moeder scheelt het een hele hoop naar gevoel over zichzelf.

De rest van de week heb ik doorgebracht met werk en bezoekjes aan mijn ouders. Na het vrijwilligerswerk vanavond was ik echt even uitgeteld. Komende week moet ik voor mezelf iets meer balans vinden in het werk en de zorg voor mijn moeder daarnaast en het ontlasten van mijn vader.
Al gaat het met mijn moeder steeds beter, elke dag zie ik een kleine vooruitgang.

10 opmerkingen:

  1. Ja de eerste 2 weken zijn zwaar maar daarna gaat het snel voorruit en als ze meer gaat bewegen gaat het vanzelf beter, dus ook je moeder stimuleren tot regelmatig lopen, dat voert ook vocht uit benen af en worden ze minder dik en dan loop je nog makkelijker. Gaat het buigen ook al goed, ook zo belangrijk dat elke dag paar x te oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent echt een goede dochter voor je moeder. Doet precies de juiste dingen voor haar. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je doet inderdaad de juiste dingen voor je moeder; goed van je. Wat ik wel bijzonder vind is dat vanuit het ziekenhuis zo weinig voorlichting is gegeven en nazorg.

    Meestal krijg je vooraf een voorlichtingsmiddag over de impact van de operatie. Wordt er nagevraagd hoe je thuissituatie is, wordt er ook aangegeven dat het goed is dat je bij de thuiszorg hulp vraagt als je dit niet hebt en bovendien ook dat soort zaken die jij nu hebt geregeld, zoals toiletverhoger etc.

    Is dat allemaal niet gedaan? Heeft je moeder nu fysiotherapie, krukken, thuiszorg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder heeft vooraf een folder gekregen, waar wel in stond dat een verhoogd toilet nodig kan zijn. Mijn ouders zijn er vanuit gegaan dat het toilet dat ze hebben goed was, omdat hij al iets hoger is dan normaal. De rollators en po stoel had mijn moeder al, en ook een douchestoel.
      De therapie ik vanuit het ziekenhuis geregeld, die krijgt ze nu twee keer per week.
      Mijn moeder heeft geen thuiszorg gevraagd, omdat mijn vader er ook is en ze heel bang is voor de eigen bijdrage daarvan.

      Verwijderen
    2. Je zou eens bij de zorgverzekeraar kunnen informeren. Vorig jaar kreeg ik na een operatie voor 3 maanden huishoudelijke hulp zonder dat ik hiervoor hoefde te betalen. Bij de WMO moet je inderdaad een hoge bijdrage betalen.

      Verwijderen
  4. Fijn voor je ouders dat je zo doortastend te werk gaat. En ik vind het best bijzonder hoe jij je over dingen heen kunt zetten. Nog niet zo lang geleden was de band met je moeder niet zo heel goed maar daar blijkt nu niks meer van. Dat is bij veel mensen wel anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom heb je die broekjes niet bij de apotheek besteld? Die worden na een dergelijke operatie toch gewoon vergoed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, volgens de regels worden die broekjes pas na twee maanden vergoed als er geen kans is op verbetering. Incontinentie als gevolg van een operatie wordt niet vergoed. Bij de apotheek was ik duurder uitgeweest, ik heb die dingen nu met korting bij de leverancier zelf besteld.

      Verwijderen
  6. Ik ben een beetje een stille lezer .Maar wat lief van je om zoveel hulp te bieden en oplossingen te bedenken voor je Moeder ,je bent een echt een lief mens !
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn dat je je ouders zo kunt helpen! Wat zullen ze blij met je zijn!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen