maandag 13 februari 2017

Eigenwijs

Afgelopen vrijdag kreeg dochter haar rapport mee. Toen ze het aan me gaf zag ik iets van verdriet op haar gezicht. Toen ik vroeg waarom ze er niet blij mee leek, vertelde ze dat de juf haar eigenwijs vind. Toen ik ging lezen zag ik wat dochter bedoelde: er stond zeven keer geschreven dat ze eigenwijs is.

Tja, dat dochter eigenwijs is zal ik niet ontkennen. Ze probeert dingen graag op haar eigen manier uit, en dat vind ik prima. Want waarom zou ik alleen gelijk hebben?
Maar zoals de juf het had geschreven kwam het als iets negatiefs over.
Woensdag heb ik het oudergesprek, en dat vind ik wel een punt om over door te vragen. In het rapport staat dat ze met dochter over haar eigenwijze gedrag moeten praten. Waarom is dat nog niet gebeurd als het zo'n probleem is? Of is er iets tegen mij gezegd daarover? Ik kom elke dag mee de klas in.

De eerste gedachte die bij mij naar boven kwam toen ik aan het lezen was, was het idee: gaan ze nu zo proberen om haar eerder van school te krijgen?
Ik weet niet of het echt zo is, dat merk ik woensdag wel.
Ik ben in ieder geval nog niet klaar met dochters juffen, dit keer komen ze niet zo makkelijk van me af. Ik heb al een lijstje met mijn vragen en punten klaar liggen :-)

Ik heb het wel met dochter gehad over de opmerkingen in haar verslag. Dochter mag dan wel eigenwijs zijn, ze is niet onredelijk. Ik heb haar uitgelegd waarom de juf wil dat ze haar planning volgt, en niet zoals de andere kinderen zelf mag bepalen wat ze doet, omdat ze dan met bepaalde dingen te weinig oefening krijgt. Dat begreep ze, en na schooltijd vertelde ze me heel trots dat ze zich keurig aan de planning van de juf heeft gehouden.

12 opmerkingen:

  1. Ik heb autistische kinderen, die ook graag hun eigen maniertjes volgen als ze een tekort aan uitleg hebben. De oplossing is dus zo simpel, leg "de bedoeling" uit en op het niveau wat het kind begrijpt(al de waarom vragen beantwoorden) De methode die hier goed werkt is "Geef me de vijf" Daarmee geef je duidelijkheid door "Wie wat waar waarom en hoe" te beantwoorden...waarom en hoe zijn vaak die bedoeling, zodra die gesnapt wordt is de eigenwijzigheid weg.
    Lesje voor die juffen, die methode werkt ook bij niet-autistische kinderen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook één van mijn vragen, waarom wordt er geen uitleg gegeven waarom iets zo moet. Als dat was gebeurd hadden ze minimaal vier keer eigenwijs kunnen schrappen.

      Verwijderen
  2. Hopelijk heb je een goed gesprek woensdag. Kan me voorstellen dat dit een naar gevoel geeft bij je dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrijdagochtend zag ik dat er voor mijn gesprek anderhalf uur is uitgetrokken. Toen was ik verbaasd dat ik zoveel tijd heb (normaal is het een kwartier tot een half uur, voor de ouders die wat meer tijd vragen een uur), nu ben ik daar heel blij mee. Deze keer komen ze niet zo makkelijk van me af.

      Verwijderen
  3. ...jouw blogje bracht me 30 jaar terug in de tijd! De onderwijzer van mijn oudste dochter, toen 10 jaar, schreef als opmerking " Jo-Ann is vaak brutaal" Wij kenden ons kind als redelijk eigenwijs , soms erg druk..... brutaal? nou nee, in elk geval niet buiten school.
    Op onze vraag waarom hij haar brutaal vond, was het antwoord" iedere keer als ik iets fout doe of zeg, steekt ze haar vinger op en wijst ze me op mijn fout........ We hebben hem uitgelachen, bijscholing aangeraden en fietsten vrolijk naar huis!
    Misschien is jouw dochter wat eigenwijs (ik vind dat persoonlijk niet persé 'n slechte eigenschap, zeker omdat ze niet onredelijk is) maar de juf(fen) moeten dat eerst met jou bespreken en niet ZEVEN keer op haar rapport zetten! Waarschijnlijk hebben ze op de opleiding slecht opgelet bij het vak 'pedagogiek' Ook voor hen lijkt me bijscholing erg zinvol 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind eigenwijs ook niet per definitie een slechte eigenschap. Ze probeert dingen graag op haar eigen manier uit, en daar stimuleer ik haar ook in.
      Ik hoop dat mijn gevoel het fout heeft, dat de school wil bewijzen waarom dochter groep 8 'moet' overslaan. Dat kunnen ze vergeten, daar werk ik niet aan mee zolang dat niet goed is voor dochter.

      Verwijderen
  4. Ga je alleen naar ouderavond of kan er iemand met je mee.
    Eigenwijs is een hele goede eigenschap, zo onderzoekt de wat voor haar werkt. Hoop dat de vervolgopleiding wel dat op prijs stelt en haar ervoor prijst.
    Van eventuele eigenwijze fouten leer je heel veel, geef haar dat ook mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga alleen naar het gesprek. De school waar dochter heel graag heen wil stimuleert het zelf onderzoeken ook, dat heb ik van meerdere ouders gehoord. Dat is denk ik ook het grote verschil met het praktijkonderwijs hier, daar wordt het eigenwijze niet op prijs gesteld.

      Verwijderen
    2. Neem aantekeningen mee! Vind het altijd handig om even een pauze in te kunnen lassen en naar papiertje te kunnen kijken om emoties weer onder controle te krijgen. Succes en we horen het wel

      Verwijderen
  5. 7 keer hetzelfde woord is te veel. Er zijn ook synoniemen om aan te geven wat je bedoelt. Maar als er zoveel opmerkingen zijn had juf je denk even moeten uitnodigen voor een gesprek. Gelukkig heb je hebt goed opgepakt. Je dochter weet nu waarom het beter is dat ze haar programma volgt.
    Misschien geregeld een voortgangsgesprekje aanvragen bij de juf?

    @Janne
    Ouders worden geacht hun kinderen op te voeden. (Ook 30 jaar geleden)
    En bedenk: De beste stuurlui staan aan wal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat de nadruk op eigenwijs gelegd wordt omdat het geen slevhte, maar zeker in een klas met kinderen wel een behoorlijk lastige eigenschap is. Daarbij moet je dochter al een andere lesstof volgen als de klas wat extra inspanning kost van school juf en medeleerlingen. Als deze extra of andere lesstof dan door haar vele vragen (terecht of onterecht) nog meer tijd in beslag neemt snap ik wel dat dit als een probleem wordt gezien. Dat jij opkomt voor jouw kind is natuurlijk supergoed. Maar een beetje meededogen voor de al extra inzet van juf en medeleerlingen mag ook. Een school gaat nu eenmaal voor gemiddelden. Niet voor "slechter" of "beter".
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je een gesprek hebt met de juf, dan kan ze uitleggen wat ze precies bedoelde en zo.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen