woensdag 15 februari 2017

Het oudergesprek

 Vanmiddag had ik het oudergesprek van dochter. Ik had een lijstje met punten en vragen meegenomen waar ik mee zat.

De juf heeft weer veel van dochter laten zien, ook waar ze nu in de grafieken staat. Met spelling doet ze nu voorlopig weer mee met de klas, zolang dochter het tempo bij kan benen. Daar is ze dus goed mee vooruit gegaan.
Ook met rekenen is dochter goed vooruit gegaan, al blijft ze veel herhaling nodig hebben, anders lijkt ze het niet meer te snappen.
Zo samen in gesprek kwamen we erachter dat het ook aan de mondelinge opdracht kan liggen. Ik was een voorbeeld van een getallenlijn aan het vertellen,  met de uitleg dat alle drie hetzelfde zijn. Toen viel bij de juf het kwartje, zou dochter de opdrachten heel letterlijk opnemen? Dat gaat ze uitproberen.

Ik heb ook advies gekregen om dochter te helpen met haar boekbespreking en spreekbeurt, ook dit jaar mag ik haar weer helpen. Met de boekbespreking door het boek samen te lezen, en met de spreekbeurt weer net als vorig jaar. De juf weet dat dochter veel leest, en daar ook goed mee vooruit gaat, maar ze lijkt niet op te slaan waarover ze leest. De juf wil het zelfvertrouwen dat dochter beetje bij beetje opbouwd niet direct in de prullenbak gooien, en daar sta ik achter.

We hebben het ook gehad over al het eigenwijze uit haar verslag. Toen de juf het terug las zag ze hoe vaak het woord terug kwam. Er is nu afgesproken dat als de juf niet kan of weet hoe ze iets aan dochter duidelijk moet maken, ze het ook met mij bespreekt. Dochter heeft de afgelopen drie dagen in ieder geval haar best gedaan minder eigenwijs te zijn :-)

Tot slot hebben we het gehad over het middelbaar onderwijs. Groep 8 gaat dochter hier op school doen. Als dochter zo door blijft gaan dan zou ze het niveau van de school van haar keuze moeten kunnen halen, alleen een zorg van de juf was dat het te theoretisch zou zijn. Ik heb haar verteld dat ik ook het gevoel heb dat dat geen optie is voor dochter. Ik heb meteen weer een andere school erbij om te bekijken volgend jaar, een tip van de juf :-)

Het was een lang gesprek, maar ook een goed gesprek waar ik zelf een goed gevoel aan over heb gehouden.

3 opmerkingen:

  1. Fijn dat je er een goed gevoel over hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het gesprek goed verliep! Rekenonderwijs en letterlijk nemen, dat deed mijn dochter ook. Puur sommen ging prima, maar de taalinstructies erbij zoals:"de bus neemt drie mensen bij de halte mee, bij de volgende stapt er één uit, hoeveel mensen zitten er in de bus" gingen fout. Onder andere omdat mijn (slimme) dochter de buschauffeur die de bus reed ook meerekende. Het eigenlijke probleem was vooral dat (afleidende) verhaal om een som heen.
    Tegenwoordig is dat nog erger, die verhalensommen, heb ik begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt heel positief! En als een juf die heel betrokken is en echt het beste wil.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen