woensdag 8 februari 2017

Op de rem

De laatste dagen merkte ik aan mezelf dat ik steeds minder energie kreeg, en snel huilerig ben. Ook dochter vertelde me dat ik er moet uit zag, en gister vroeg een collega me of ik niet vergeet om voor mezelf te zorgen. Ik heb mijn signaleringslijst er niet bij gepakt, ik weet dat ik in het rode gedeelte zit. Tijd om op de rem te gaan staan. Want als ik nu niks doe, gaat dit verder tot oververmoeidheid en/of psychische klachten.

Onder mijn werk dacht ik er verder over na. Wat is de oorzaak van mijn moeheid nu? Terwijl ik de afgelopen week na liep, viel het kwartje. Ik ben te veeleisend naar mezelf toe. Ik moet een goede moeder zijn, een goede dochter die elk moment klaar staat om problemen op te lossen, een goede zorgassistent voor de bewoners op mijn werk, een goede collega die klaar staat om te helpen, een betrokken kerklid die geen hulpactie en gezamenlijke maaltijd wil overslaan. Over balans gesproken.

Moeder zijn is iets wat niet uit te zetten is (gelukkig maar). Ook dochter zijn kan ik niet uitzetten, maar ik heb wel aan mijn moeder gevraagd om ook mijn broers dingen te vragen. Sommige dingen hoeven niet op mij te wachten. Op mijn werk ga ik me maar weer eens alleen op mijn eigen werk richten, dat zal ook rust geven. En ik heb me voor de komende hulpactie en gezamenlijke maaltijd afgemeld. Zo heb ik zaterdag helemaal niks op de planning staan, gewoon om lekker uit te rusten van de hele week.

Ook vandaag had ik onverwacht een rustige dag. Dochter had een studiedag en ik had vrij. We zijn eerst lekker gaan ontbijten bij de h.ema, om daarna samen naar de grote stad te gaan. Dochter was bijna overal uitgegroeid, we hebben nu nieuwe leggings en ondergoed gehaald, en een paar shirts. Over 6 of 7 weken beginnen de kledingbeurzen weer, dan kijken we verder voor kleding. De hulpvraag van mijn moeder die onderwijl kwam (wil je de hulp materialen weer terugbrengen), heb ik doorverwezen naar mijn broers. Die hebben een auto en dat kunnen ze prima :-)


4 opmerkingen:

  1. Goed gedaan! Beter voor jezelf zorgen kan lastig zijn maar wel noodzakelijk! Succes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om deze reden heb ik 2 jaar geleden ontslag genomen na meer dan 30 jaar in de zorg gewerkt te hebben. Moeder zijn( van 5 kinderen) en dochter van een moeder van 80, is genoeg.
    Mijn moeder heeft nog een dochter maar gek genoeg vraagt ze die nooit ergens voor....
    Groet, Ikkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo goed dat je in staat bent de valkuilen te herkennen en er naar te handelen.

    BeantwoordenVerwijderen