dinsdag 7 maart 2017

Een hond?

Op mijn werk is het toegestaan dat een kat of een hond mee verhuisd met een nieuwe bewoner, mits ze er zelf voor kunnen zorgen. Dat gebeurd niet heel vaak (gelukkig).
Op het moment woont er wel een hondje, een chiwawa. Anders dan de meeste chiwawa's die ik ken, is deze heel lief en knuffelig, en blaft nooit. Ook dochter is helemaal gek met het hondje.

De bewoners kan helaas niet meer voor het beestje zorgen, en dus moet er een ander onderkomen worden gezocht. Vandaag kreeg ik de vraag of ik het hondje in huis wil nemen. Dat vind ik toch best wel een lastige vraag, niet van de bewoner, maar van een familielid.

In de jaren dat het beestje nu op mijn werk woont, ben ik er ook van gaan houden. Het is een lief beestje, ook naar kinderen toe.
Maar wat weet ik van honden? En wat als het dier ziek is, een dierenarts is toch wel erg kostbaar. En ik weet dat dochter en ik allebei allergisch zijn voor katten, zijn we dat ook voor honden? En onze weekendjes weg, dat kan dan niet meer zomaar.

De maren wegen voor mij zwaarder dan het positieve. Ik denk dat het verstandiger is om 'gewoon' nee te zeggen. Hoe lief het dier ook is...

12 opmerkingen:

  1. Ja een hond heb je niet voor even maar voor z'n leven,
    Dagjes weg en weekendjes weg kan nooit meer zomaar, er zal altijd een betrouwbare oppas gezocht moeten worden en dat valt niet altijd mee..
    Ook de kosten van een klein hondje kunnen al snel de pan uitrijzen , dus ik zou er idd heeeel goed over nadenken voor je hier aan begint want het is niet zomaar iets

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor wat betreft kosten heb je gelijk. Maar wij namen op reizen de hond altijd mee (33kg!). Nooit een probleem geweest, wel minder keus waar je terecht kan. Maar zou het zeker niet gelijk doen, goed over na denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hond moet een paar keer per dag uitgelaten worden. Denk ook aan de kostev voor voer en de dierenarts. En misschien is het beestje niet gewend om alleen thuis te zijn, ook lastig !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien iets voor je moeder?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder is heel allergisch voor beesten, en ze heeft per maand minder te besteden dan ik.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hond (of ander huisdier) moet je nemen omdat je dat graag wilt, na zorgvuldige afweging van kosten/moeite/voordelen. Niet omdat er één op je pad komt waar een oplossing voor gezocht wordt. Bovendien is de kans groot dat jullie ook allergisch zijn voor honden, dat gaat vaak samen met allergie voor katten. Niet aan beginnen dus, is mijn advies!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je maar enigszins twijfelt inderdaad niet doen. Een dier brengt altijd meer kosten en werk mee dan je in het begin in kunt schatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wij hebben een hondje uit het asiel 5kg en ras is een Malthezer die verliezen géén haar =zijdehaar knip ik zelf wassen ook hij gaat mee in de fietsmand op de fiets en mee op reis (tent, vouwwagen ,caravan )durf hem niet te vergeten hij zit al uren voordien klaar in de auto (hij waakt ook over ons bezit op de camping)hij eet mee met de pot aardappelen met jus over en de goedkoopste brokken voor katten samen met de katten hij blaft als de bel gaat en dan niet meer (maar de dieven weten dus niet of ie gevaarlijk is of niet hé) hij is super lief en ik zou hem niet meer willen missen hij mag overal mee , ook op restaurant en in het vliegtuig ! misschien kunnen jullie met de huidige eigenaars een regeling treffen zodat jullie een soort van co-ouderschap hebben ? voor de vakantieperiodes en kosten zo kan de ouderen ook nog es haar/zijn beestje zien en jullie hebben een hondje lief en die al proper is leuk voor dochter toch? liefs Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt er goed over nagedacht. Ik ben ook niet zo goed in nee zeggen en gun mezelf nu altijd bedenktijd en als ik het niet wil weet ik dat altijd binnen een dag. Daarna ga ik dan weer twijfelen dus eenmaal nee gedacht is en blijft nee bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is er inderdaad eentje om goed over na te denken.
    Een voordeel kan zijn dat het hondje misschien wel mee naar je werk mag en op de kamer van die bewoner kan verblijven terwijl jij aan het werk bent.
    Maar ja, je zit ook nog met de nadelen die jij noemt en dat is ook belangrijk in jouw keus.
    Wat de dierenartskosten betreft zou je misschien ook kunnen afspreken dat dat de verantwoordelijkheid van de originele eigenaar blijft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werk met oudere mensen, waarschijnlijk leeft het hondje langer de eigenaar.

      Verwijderen