zondag 19 maart 2017

Flexibel zijn

Gistermiddag kreeg ik een berichtje van een collega, ik heb vanaf maandag drie dagen vrij, of ik haar dienst dinsdag kan overnemen/ruilen. Daar heb ik nee op gezegd, waarop ik een berichtje kreeg dat ik toch altijd flexibel ben?

Net belde mijn moeder weer voor de zoveelste keer om te klagen over het nieuwe huis, en om mijn hulp te eisen, mijn broers hebben het komende week te druk om te helpen. Dat is heel jammer mam, maar ik heb gezegd dat ik niet ga helpen. Bovendien, alle klachten die ze nu had, had ik al gezien en gezegd voordat ze het huis namen.

Flexibel zijn. In hoe ver moet je daar in gaan? Ik voel me nu echt gemeen. Maar ik keek zo uit naar mijn drie dagen vrij. Ik had ook al helemaal bedacht hoe ik ze door ging brengen: elke dag op de bovenverdieping een ruimte extra goed schoonmaken, en verder lekker handwerkend op de bank.
Ik moet het gevoel maar proberen los te laten, en gewoon lekker van mijn dagen te genieten. Flexibel zijn komt wel weer als ik er aan toe ben!

11 opmerkingen:

  1. Ik vindt het niet zo leuk van je collega vwb de opmerking je bent toch altijd zo flexibel. Je mag toch ook wel aan jezelf denken. (is hij/zij dat ook?) Bovendien kun je wel afspraken hebben waar hij/zij niets van af weet. Ouders helpen is altijd goed maar dat ze het gaan eisen is wat anders. Het is alleen dat schuldgevoel he, heb ik ook altijd, ik ben daar ook zo goed in. Hou vol hoor, je hebt ook je rust nodig. Je verdient het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wordt nog moeilijk. Rigoreus alle hulp aan je ouders weigeren of, als het echt nodig is toch gaan helpen ??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Flexibel zijn is prima, maar daarmee hoef je niet gekke henkie te zijn die alles voor anderen opknapt. Je hebt het goed gedaan zo. Je hebt recht op je drie geplande vrije dagen. Je hebt voorzegt dat je je moeder niet zou helpen. Je bent duidelijk geweest tegen haar.

    Niet van wakker gaan liggen meid. Je hebt het goed gedaan. Je moet voor jezelf ook tijdig de tijd nemen om op te laden, en leuke dingen met je dochter te doen.
    En al had je niks gepland, dan nóg, hoef je niet voor iedereen meteen klaar te staan. Je collega zal vast wat belangrijks hebben(voor haar dan) maar dat is haar probleem, niet het jouwe. En je moeder, tja, die was gewaarschuwd...ze moet er maar aan wennen.

    Flexibel is dat verandering mogelijk is...niet dat het moet, en zeker niet ten koste van jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sluit mij helemaal aan bij anoniem van 19.03u.
    Vergeet je niet om trots te zijn op jezelf. Nee zeggen en je poot stijf houden is vaak super moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij hebt de goede beslissing genomen. Groot gelijk.
    Mensen zoals jij die goedig van karakter zijn daar wordt gemakkelijk over heen gelopen. Iemand helpen is mooi maar er zijn grenzen.
    Die heb jij aangegeven en dat heb je prima gedaan.
    Voordat je het weet staat jouw leven in dienst van jouw ouders of collega's. Ik weet bijna zeker dat schuld gevoel wat jij nu voelt ontbrak bij je collega toen ze jou dat vroeg om je vrije dag op te offeren of bij jouw moeder die schijnbaar ook niet inziet dat jij als alleenstaande en werkende moeder meer ballen in de lucht moet houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meid, je hebt groot gelijk dat je nee zegt!
    Je staat altijd voor iedereen klaar en nu wil je gewoon eens wat voor jezelf doen en dat is je goed recht!
    Alleen dat stomme schuldgevoel altijd hè, was er maar een knopje om dat uit te zetten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed zo!!! Stel je grenzen, kondig ze aan en bewaak ze!
    Je bent goed bezig. De opmerking van je collega is beneden alle peil. Tenzij ze vrij wil om naar een crematie te gaan, is er geen enkele reden om jouw 3daagse weekend te onderbreken. Ongeacht je plannen.

    Me-time is ook een afspraak!

    En je moeder... Tja.. Jammer dat ze de verwachtingen waarmaakt. Hou voet bij stuk! Je kunt t!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed dat je voor jezelf hebt gekozen! "Geniet" van je grote schoonmaakplannen en van het lekker handwerken op de bsnk. NU ben JIJ eens aan de beurt! En volhouden tegen de mensen die bijna of helemaal eisen dat jij voor ze klaar moet staan! Ook die collega met haar extra opmerking!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een nare opmerking van die collega. Hopelijk lukt het je om te genieten van je welverdiende vrije dagen.
    En knap dat je op je strepen blijft staan wat betreft je moeder. Lijkt me moeilijk om daar een grens in te bepalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Trek je er niets van aan joh! Ik herken heel erg dat je je helemaal verheugd op een paar dagen voor jezelf. En dat mag. Houd daar aan vast!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen