woensdag 22 maart 2017

Luizen ellende

Toen dochter gister met haar hoofd op mijn schoot lag, zag ik tot mijn grote schrik iets in haar haren lopen. Nee hè, niet alweer luizen. Ik heb een paar weken geleden voor het laatst gekamd, dat is toch te weinig geweest.
Dit keer was het echt verschrikkelijk, ze zaten er duidelijk al wat langer in.

Op televisie zag ik een tijdje terug een soort badmuts die je kon vullen met olijf of zonnebloemolie, om zo de luizen te verdrinken (ik heb geen aandelen). Die heb ik gister meteen besteld, nadat ik twee parende luizen van dochters hoofd had geplukt met een papiertje was ik het helemaal zat.
Vanmorgen had ik de luizenkap al in huis, en hebben we het meteen geprobeerd.
In het begin was het een aardig gestuntel, maar het werkt goed. Nadat dochters haren ruim 10 minuten in de zonnebloemolie hadden geweekt, heb ik haar haren weer uitgekamd. Wat kwam er een hoop uit, na de hoeveelheid die ik er gisteravond uit had gekamd had ik dat niet verwacht.

Ik vond de kap best prijzig (20 euro), maar ik ben blij dat ik hem nu wel heb. Bij goed gebruik kan hij minimaal tien keer mee. En het is voor dochters huid een stuk beter dan al die chemische middeltjes.

10 opmerkingen:

  1. Wat vervelend, maar fijn dat je nu die kap hebt. Toen ik jong was en er veel hoofdluis op school was, voegde mijn moeder altijd een paar druppeltjes tea trea olie toe aan de shampoo, dat werkt preventief. Misschien heb je daar ook nog iets aan voor de toekomst. Voor nu, sterkte met kammen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kende ik niet, het valt zeker te proberen. Dank je voor de tip.

      Verwijderen
  2. Hier smeren wij de goedkoopste crème spoeling in het haar en dan maar kammen. Werkt perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik tot nu toe ook altijd gedaan, en dat moet nu ook nog steeds. Maar ik vond het vanavond ook heel fijn niks te vinden, na de invasie van gisteravond.

      Verwijderen
  3. water mengen met wat lavendelolie en teatree olie en elke dag over het haar sprayen.werkt preventief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ook werkt is azijn lauwwarm maken, dit op je hoofd smeren en zo'n 20 minuten laten zitten. Je kamt de luizen en neten eruit. Ik wist dit huismiddeltje niet maar hoorde het van een buurvrouw op de camping.. het werkt perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi, wij doen altijd veel olie (gelijk welke) op het hoofd van het kind en laten het met een handdoek of een oude muts op daarmee slapen volgende ochtend kammen en wassen naspoelen met appelazijn tegen het vet en om het haar een mooie glans te geven !!
    luizen houden van niet van vet/vuil haar o ja koop een metalen luizen kam doe daar een gaasje op en dan kan je het gaasje eraf doen en een nieuw erop zo zie je ze beter,
    na gebruik de kam overgieten (in schaal) met kokend water en afwasmiddel alle beestjes dood !
    groetjes Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat vervelend dat ze weer luizen heeft. Ik voel helemaal met je mee. Wij hebben ook jaren gehad dat we er bijna niet van af konden komen. Die luizencap heb ik ook gelezen in de krant. Klinkt goed!

    Huisvlijtt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot nu toe heeft het goed gewerkt, ze heeft al twee dagen geen lopende luis meer, over een week moeten we de behandeling herhalen voor de uitgekomen neten

      Verwijderen
  7. Herken het! (helaas). Toen mijn dochter een stuk jonger was om de haverklap, ik naar de dokter en die zei je bent te schoon! Dus deze tip wil ik jou ook geven, was het haar van je dochter vrijdag als ze uit school komt en als ze maandag naar school gaat heeft ze al een beschermend laagje en smeer wat gel in haar haar. Succes en sterkte! Gr. Mina

    BeantwoordenVerwijderen