woensdag 1 maart 2017

Vasten

Vorige week besloot ik dit jaar voor het eerst met het vasten mee te doen. Ik heb voor mezelf de uitdaging niet snoepen gesteld. Dat lijkt simpel, maar voor mij is het (ongemerkt) toch wel een dingetje.

Vandaag moesten we even naar de drogist, en aan alle kanten staat snoep en koek uitgestald. De gedachten "oeh dat ziet er lekker uit" en "nee, ik ga niet na 7 uur al falen" kwamen gelukkig achter elkaar, en ik heb alles laten liggen.

Ik had de meiden beloofd vandaag naar de ochtendfilm in de bioscoop te gaan, en ook daar is snoep, cake en gebak goed vertegenwoordigd. Ik ben maar snel doorgelopen, ik had zelf eten en drinken meegenomen. Voor de meiden chips en een paar blokjes chocola, voor mezelf een banaan. Ik weet dat ook daar suiker in zit, maar een banaan is wel gezonder dan een dikke plak chocoladecake.
Na het uitje moest ik nog even naar de supermarkt, en in mijn haast om niks te kopen waar ik door in verleiding kom, vergat ik de eieren. Grom. Nu moet ik die maar morgenochtend halen.

Ik hoop eigenlijk dat ik na deze 40 dagen wat beter van de zoetigheid kan afblijven. Ik vind het voor mezelf een goede uitdaging.



4 opmerkingen:

  1. Mijn dochter kan niet snoepen omdat het meeste snoep gluten bevat. Als zij weggaat van huis heeft ze altijd een trommeltje bij zich met stukjes kaas en noten(deze week in de aanbieding bij de Lidl) Dan heeft ze toch wat lekkers om te snacken en het vult genoeg om de lekkere trek te dempen. Een wortel of appel kan natuurlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb jaren gevast. Dan at ik maar een volwaardige maaltijd. En bij elke maaltijd liet ik wat achter. B.v. maar op een boterham beleg en de andere kaal. Wel genoeg fruit ect en groente. Ik at geen snoep koek of een wijntje savonds.ik voelde me er altijd erg schoon en fijn bij.
    Dit jaar doe ik het niet. Het worden zware weken met veel optredens. Soms 4 op een dag en dan moet ik echt normaal eten. Volgend jaar maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nooit meegedaan met vaste. Ik probeer wel bewuster te zijn in die weken. Ik ga ook maar eens proberen om niet te snoepen, misschien dat die kilootjes er dan ook af gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door zoet te eten houdt je ook de zoetbehoefte in stand.
    De bloedsuikerspiegel gaat omhoog na zoet eten en na 1-2 uur zakt die dan behoorlijk en je lichaam wil dat dan aanvullen en zorgt voor de hersenactiviteitgedachte: zoet eten. Als je het negeert gaat het na kwartiertje weer weg. Sinds ik dat weet is het veel makkelijker om dat gevoel te negeren.

    BeantwoordenVerwijderen