zaterdag 25 maart 2017

Zuster

Op de school van dochter is de kloof tussen de hoogopgeleide ouders en de laagopgeleide ouders groot.
Ik heb altijd de gewoonte iedereen te groeten 's ochtends, er zijn een hoop ouders die zichzelf te hoog vinden om terug te groeten. Niet dat ik het erg vind, het zegt meer over hun dan over mij.

Toen ik twee jaar terug in de zomer mijn werkkleren aan had toen ik dochter naar school bracht, knoopten een aantal ouders die nooit wat terug zeiden ineens een praatje aan. Iedereen bij de organisatie waar ik werk draagt hetzelfde uniform, of je nu verpleegkundige bent of schoonmaakster.
Tegen één man heb ik toen een beetje lelijk gedaan, ik vind het een kwalitatief en kreeg de kriebels van hem. Ik heb hem toen gezegd dat ik ondanks mijn uniform nog steeds gewoon schoonmaakster ben, en daar ben ik trots op!

Gister had ik een andere zomerjas aan, waar een stukje van mijn werkjasje onder vandaan kwam. Dezelfde vader kwam weer op me af, om te vragen of alle kleuters me aanspreken met zuster. Nee gelukkig niet, ik ben nog steeds blij met mijn beroep.

En dat ben ik echt. Ik heb geen titel nodig om me gelukkig en rijk te kunnen voelen.

12 opmerkingen:

  1. Hello, ik lees je blog al een tijdje en ik vind het best goed hoe jij veel situaties aanpakt. Maar bij dit stukje dacht ik toch van: zit het niet in je hoofd? Of is het niet om andere redenen dat sommige ouders niet praten?
    Je opleidingsniveau staat echt niet op je voorhoofd geschreven. Zelf heb ik ook een hoger diploma en toch stond ik aan de schoolpoort altijd alleen. Ben een tijdje werkloos geweest en mn vriend ook, en toen dacht ik dat het daaraan lag. Maar na een tijdje kreeg ik een hoge functie en nog steeds stond ik alleen aan de schoolpoort.
    Uiteindelijk waren er 1 of 2 ouders waar ik af en toe een praatje mee maakte, en zij bleken ook de 'outcasts' te zijn, net als ik (en we zijn er eigenlijk best trots op hoor) :-) zie je, sommige mensen zijn gewoon 'anders' dan de rest, en andere mensen voelen dat gewoon (mn beide dochters bleken ASS te hebben en zijn nu naar een aangepaste school veranderd), waarschijnlijk heb ik er ook wel iets van. Ligt totaal niet aan niveau van job of opleiding, je sociale status wordt blijkbaar door andere zaken bepaald. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan heel goed in mijn hoofd zitten, ik ben niet altijd even objectief, en de mensen die me kennen zullen vast wel vinden dat ik apart kan reageren :-)

      Verwijderen
    2. Het hoeft niet in haar hoofd te zitten. Ik ben Assistent Accountant maar moet ook wel eens de telefoon opnemen en dan krijg ik toch hele andere reacties dan als mijn balie-collega de telefoon doorverbind naar mij. En mijn andere collega die hetzelfde werk doet als mij maar soms ook de telefoon moet opnemen ervaart hetzelfde. Raar hoe mensen in elkaar zitten wat werk over iemand zegt qua zgn status.

      Groetjes Janneke

      Verwijderen
  2. Hoi! Ik vind je blog leuk om te lezen. Ik ben toevallig "zuster" en vind het te raar voor woorden dat mensen elkaar anders behandelen gebaseerd op een beroep, of status, of een type automodel waar je woont. Wat het ook is. Verpleegkundige is ook een basis beroep vind ik, je werkt met je handen en met mensen, ik die dit werk al heel lang. Mijn broer heeft een PhD en doet heel ander werk. Hij voelt zich daardoor niet anders denk ik. Sociale status, ik weet niet hoe dat werkt, maar geluk zit zeker niet in status. Terecht dat je je eigen geluk niet in status vind, ik denk zelf dat geluk vooral uit het hart van de mens komt. 🌼

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o, heel herkenbaar maar dan andersom. Als ik mijn dochter naar school breng of van school haal werk ik vaak thuis, ik heb dan ook lekker makkelijke kleding aan, gympen, geen make-up en mijn haren in de war. Een kletspraatje is snel gemaakt.
    Heel af en toe breng ik haar naar school en ga ik daarna door naar mijn werk. Dan heb ik nette kleren aan, make up op, hoge hakken en mijn haar zit netjes. En niemand die iets zegt, behalve opmerkingen als: 'moet je solliciteren?' of ga je naar een begrafenis?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik woon in A'dam en kwam in een nieuwe wijk [OHG] te wonen met veel koopwoningen die in korte tijd veel overwaarde hadden. Op het schoolplein gonsden het over overwaarde, tweede hypotheek en nieuwe keukens, extra verdieping om nog meer "waarde"te creëren. Vaak was een eerste vraag bij kennismaking "koop je of huur je"? Ik vond het een belachelijke vraag bij het antwoord "huur"was je niet meer interessant omdat ze hun eigen verhaal niet meer kwijt konden aan je. Ze wilden dit liever 'delen'met iemand die in dezelfde situatie zat. Op het moment van de kredietcrises zag je al deze types met een lang gezicht op school verschijnen, ze hadden een 2e hypotheek genomen of waren ontslagen of zaten in een scheiding. Gelukkig had ik daar in mijn huurwoninkje geen last van. Ook haalde mijn kind een Cito -score van 550 en kon daarmee naar het Gymnasium waar ik overigens niet mee te koop liep op school maar het ging toch rond. Zo zie je maar hoe het kan gaan. Terwijl Nederland bekent staat als 'iedereen is gelijk', voelt het toch vaak als de een toch meer dan de ander! Afhankelijk of je van opscheppen houdt en status nastreeft. Ik denk zelf dat mensen die bescheiden veel interessanter zijn en mijn moeder zei altijd toen wij nog klein waren "de laatsten zullen de eersten zijn" hoewel we helemaal niet in zo'n maatschappij leven, zijn het toch wijze woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik ergens een broertje dood aan heb dan zijn het arrogante, zelfingenomen mensen.
    Ik ben die in het verleden ook wel eens tegen gekomen maar eigenlijk regelt KARMA het altijd wel vroeg of laat, is mijn ervaring.
    Jij hebt gelijk hoor, het zegt veel over hun en heel weinig over jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aargh, wat onfatsoenlijk dat sommige mensen niet terug groeten. Dat lijkt me niet prettig zeg.

    En wat apart dat een uniform zo'n effect heeft!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bedoel je met ik vind het een kwalitatief?
    Heb de betekenis zelfs opgezocht op google,
    maar kan niets vinden. Dom he, en ben toch hoog opgeleid ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook geen idee wat je daarmee bedoelt.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat ze gewoon - een kwal- bedoelt

      Verwijderen
  8. Oh ;-) okee Kon.Min. daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor je antwoord!
    Ps.met jou alles goed KM?
    Gr.Merle

    BeantwoordenVerwijderen