zaterdag 15 april 2017

Schikkingsbedrag

Vorige maand had ik bij mijn salaris 300 euro extra, dat bleek een eenmalige uitkering te zijn. In eerste instantie was ik flink verbaasd, waarom zou ik een eenmalige uitkering krijgen bij mijn salaris? Ergens onderop mijn salarisstrook stond in hele kleine letters dat het te maken had met het cao.
De dag daarna was de eenmalige uitkering het gesprek van de dag op het werk. Zoals zo vaak gingen de wildste verhalen rond: we zouden een brief krijgen die ondertekend moest worden, anders werd het extra geld weer ingehouden, de organisatie zou zich niet aan de regels hebben gehouden door niet eerst te laten tekenen.

Thuis ben ik eerst de cao gaan nalezen, al die spookverhalen ken ik nu wel. In de cao stond dat (bijna) iedereen twee keer een eenmalige uitkering kreeg van 1,2% van een jaarsalaris. Mijn werkgever heeft dat in één keer betaald. Daarnaast krijgt iedereen ook een schikkingsaanbod van de misgelopen ort van de vakantieuren. Daarbij zou 2015 als richtjaar worden genomen. Als je dat aanbod niet aanneemt, heb je ook geen recht op de eenmalige uitkeringen, je kan dan immers via de rechter een misschien hoger bedrag eisen.

Vandaag lag (eindelijk) mijn schikkingsaanbod op de mat: 472 euro. Dat is echt een heel hoog bedrag. Voor mij was 2015 een gunstig richtjaar, ik heb dat jaar 41 weekenden gewerkt. Ik heb het aanbod meteen ondertekend en weer op de bus gedaan.
Volgende maand wordt het uitbetaald, tegelijk met het salaris en vakantiegeld.

4 opmerkingen:

  1. Geweldig voor je. Al plannen wat je er mee gaat doen? Of gewoon lekker op spaarrekening zetten en weten dat je tzt iets kan doen of kopen, vind ik zelf ook altijd een fijn idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit gaat op de spaarrekening, naar mijn idee heb ik niks nodig, en een iets stevigere buffer vind ik wel een fijn idee, vooral met de blijvende onrust op mijn werk.

      Verwijderen
    2. Heerlijk gevoel dat je niets echt nodig hebt.

      Verwijderen
  2. Heerlijk zeg! Er komt dus even fijn wat extra's binnen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen