dinsdag 23 mei 2017

Uitslag bloedonderzoek

Gister heb ik de uitslag van het bloedonderzoek te horen gekregen. Op de vitamine D na was gelukkig alles goed. Van vitamine D heb ik een ernstig tekort. De goede waardes zijn tussen de 80 en 100, ik heb 23. Dat kan volgens de huisarts heel goed mijn extreme moeheid veroorzaken.

Ik heb het advies gekregen elke dag in de zon te gaan, veel vette vis eten, en ik heb nu voor 8 weken wekelijks een flinke dosis vitamine D. Na de 8 weken moet ik tot mei volgend jaar de dosis maandelijks gaan innemen, en tussendoor moet ik een aantal keer bloed laten prikken om te kijken of de dosering nog goed is.

Het was wel even schrikken dat het zo laag was, dat had ik niet verwacht. Toch ben ik heel blij dat ik nu weet waarom ik me zo voel. En dat het met 3 tot 4 weken alweer een stuk beter moet gaan.
Vandaag heb ik de ampullen opgehaald bij de apotheek, en meteen één ingenomen. Hoe eerder het over is, hoe liever ik het heb. Ik heb met de boodschappen ook haring en zalm meegenomen (dat is de enige vette vis die ik lust). En vanmiddag heb ik in de zon een half uur onkruid tussen de stoeptegels gehaald, naast mijn dagelijkse wandeling.

Ik zou vandaag eigenlijk ook een telefonische afspraak hebben met de bedrijfsarts, ook om te kijken wanneer ik weer iets kan werken, maar daar heb ik niks van gehoord. Heel erg vind ik dat niet, ik zou nog niet erg ver komen op mijn werk zoals ik nu ben. Hopelijk voel ik me volgende week beter dat ik misschien wel wat kan doen, al is het maar een uurtje.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een vitamine D tekort. Gebruik die ampullen al een paar weken (en daarvoor al langere tijd supplementen), ben genoeg buiten en eet ook vette vis. Je gaat je inderdaad zwaar beroerd voelen. Hopelijk knap je snel weer op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel mensen beseffen zich niet hoe ernstig een vitamine D tekort kan zijn. Zorgt niet alleen voor moeheid/uitputting, maar kan ook depressie als gevolg hebben.Fijn dat het ontdekt is. Ik neem aan dat er ook op B12 geprikt is en dat dat goed is?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat er wat uit de bloedonderzoeken is gekomen en hier kan je wat aandoen . Moeheid wordt helaas te vaak niet serieus genomen , Nu hopen dat je je gauw iets fitter ga voelen , maar dat je wel de tijd krijgt om verder op te knappen.
    gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen