zondag 25 juni 2017

Krantenwijk

Vorig weekend, nog voordat de werkelijke plannen op mijn werk bekend waren, heb ik toch maar gesolliciteerd voor een baan als krantenbezorger. Ik had geen idee of het echt nodig was, maar daar zou ik snel genoeg achter komen.

Afgelopen donderdag werd ik om half 5 's ochtends op het depot verwacht, ik zou drie dagen met iemand meelopen om de wijk te leren kennen, en te beslissen of het wel iets voor mij is. Toen om half 4 mijn wekker ging, heb ik mezelf echt voor gek verklaard. De eerste keer bezorgen was ik al snel de draad kwijt, zoveel straten en huisnummers en verschillende kranten.
De tweede keer ging het al beter, en zaterdag had ik er wel vertrouwen in dat ik het kan. Maar dat vroege opstaan...

Morgen gaat om half 4 weer mijn wekker, en ga ik voor de eerste keer de wijk in mijn eentje lopen. Op mijn werk heb ik me weer beter gemeld, de moeheid is zo goed als weg, en ik zou het niet eerlijk vinden om wel een krantenwijk te kunnen lopen, maar niet te kunnen werken.
Ik ben benieuwd of het vroege opstaan een keer gaat wennen, ik hoop het wel.

26 opmerkingen:

  1. Wat dapper van je om een krantenwijk te lopen zo vroeg!

    Toch hoop ik dat jij je plekje binnen de zorg kunt houden. Als ik jouw berichtjes lees, proef ik daarin de liefde voor de mensen. Misschien gaat het allemaal nog wel meevallen met de 'gebroken diensten'. Ik werk zelf in de thuiszorg en weet dat gebroken diensten niet erg prettig zijn, maar op den duur wen je er aan en vind je er een weg in.

    Stel dat je 3 ochtenden werkt van 7 uur tot 11 uur en 2 avonden van 17 uur tot 20 uur. Dan heb je 18 uur. Toen onze kinderen klein waren, had ik betaalde oppas van een buurmeisje. Dat is misschien voor jou ook een optie.

    Op dit moment is er in de zorg een schreeuwend personeelstekort. Misschien krijg je op den duur wel een opleiding aangeboden.

    Hoe dan ook, zorg goed voor jezelf. Jij weet wat het beste bij jou en je dochter past.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed hoor dat je alles aanpakt om aan het werk te blijven. Maar misschien komt alles wel goed . Misschien kan je je ouders inschakelen als je in de avond moet werken? die wonen nu toch in de buurt? Of is dat geen optie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In eerdere blogs heeft ze beschreven waarom dat geen optie is.

      Siebrie

      Verwijderen
  3. Ik vind het geweldig. Als jij ontslagen wordt, mag je de inkomsten van de krantenbezorging houden tijdens je WW-periode, omdat je dit al naast je werk deed! Super.

    Ik hoop dat je het volhoudt. Heel vermoeiend, maar wel lekker buiten bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het knap dat zo aanpakt maar denk wel om je gezondheid. Nu ga je van ziek naar een dubbele baan.
    Ik hoop dat het straks allemaal prettig verloopt op je werk en dat het voor jou fijn uitpakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik begrijp het niet helemaal goed. te veel (en daardoor ziekmakende)stress van je huidige baan, en er dan iets bijgaan doen in de hele vroege uren en je dochter op dat tijdstip alleen thuis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vermoeidheid kwam niet door de stress op mijn werk, maar door een ernstig vitamine D tekort. Voor nu is de krantenwijk erbij, maar zoals het er nu uitziet heb ik mijn baan voor het einde van het jaar opgezegd.
      Het alternatief van dit is dat dochter veel langer alleen thuis is, en dan op tijdstippen dat ze niet slaapt.

      Verwijderen
    2. Vooral niet zelf je baan op zeggen! Daarmee kun je je enorm in de vingers snijden omdat je dan verwijtbaar werkloos bent en mogelijk zelfs op je aanvullende bijstands uitkering gekort kunt worden.
      Ben je al lid geworden van een vakbond, je zult ze in de komende tijd hard nodig hebben bv met een vaststellingsovereenkomst als het tot ontslag komt. Laat je werkgever je maar naar een andere baan begeleiden. Ik snap dat je in het nauw voelt zitten maar je moet nu vooral geen gekke dingen gaan doen.

      Verwijderen
  7. Respect! Al zoek ik zelf ook nog iets om er naast te gaan doen omdat ik nu onder het bestaansminimum leef en graag wat extra's heb.
    Ik ben alleen benieuwd wat het nou verdient zo'n krantenwijk per maand. 6 dagen per week voor dag en dauw op de fiets.. Misschien is het ook nog wel wat voor mij.
    Lees graag hoe het gaat, wat het oplevert en hoe het je bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wijk die ik heb is per 4 weken 240. Daar kan nog 60 euro bovenop komen als ik goed bezorg en weinig klachten krijg.
      Ik ben 3 dagen goed ingewerkt, dat scheelt een hele hoop, en op het depot staan ze allemaal klaar om tips te geven over de indeling van de tassen. Vandaag was mijn eerste keer alleen, en ondanks dat het toch een beetje zoeken was, vond ik het wel heel leuk. Vooral toen ik aan het einde van de lijst geen kranten meer over had, dat betekend hopelijk dat het goed is gegaan :-)

      Verwijderen
    2. Dat is best aardig. Een uurtje werk per dag?
      10 euro netto zou dat zijn op basis van 6 dagen p/w....60 euro extraatje nog niet bijgerekend.
      Er zijn bijbanen die slechter verdienen! en het houd je fit. In deze tijd van het jaar prima te doen. Maar het wordt ook wel weer eens winter...
      Ik denk er nog eens over na.
      Wens je heel veel succes!(eerste keer alleen bezorgen is altijd wennen, maar is vast goed gekomen vandaag!)

      Verwijderen
    3. 10 euro bruto hoor

      Verwijderen
  8. Je krijgt wanneer je bij 2 verschillende werkgevers werkt maar 1 keer joonheffingskorting ( ten minste volgens mij wordt dat zo genoemd). Dat betekend dat je bij het krant rond brengen niet veel verdient omdat dit je tweede baan is en die korting niet krijgt.
    Dit even ter informatie voordat jij je rijk rekent en het tegen valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even ter aanvulling nog aan bovenstaande bericht: wanneer je extra diensten draait zoals je altijd deed bij je werkgever, betaald beter (is zelfde werkgever dus loonheffingskorting).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich maakt het niet uit waar je werkt, die loonheffingkorting krijg je maar 1 keer. Wat wel klopt is dat als er loonheffingskorting is ingehouden bij je krantenwijk, je dit terug moet betalen, informeer daar goed naar want vaak doen ze dit wel en snij je jezelf in de vingers. De extra uren die je draait bij je eerste werkgever geven dus, in principe, ook geen extra voordeel tov je krantenwijk want die korting zit in het eerste deel van je salaris en niet verdeeld over je hele salaris. Wat wel belangrijk is, is je uurloon. Waarschijnlijk is je uurloon bij je eerste werkgever hoger en hou je er dus netto gewoon meer aan over. Kijk uit dat je straks niet voor een appel en een ei elke morgen zo vroeg je bed uit moet.

      Verwijderen
  10. Wat dapper hoe je dit aanpakt! Let je wel op dat je nu dubbele inkomen niet zohoog wordt dat je toeslagen verliest die je bij straks 1 inkomen weer hard nodig hebt? Is er iemand (vakbond?) diemet je mee kan kijken hoe je dit het best aankunt pakken?
    Kandochter tijdens lopen ontact met je krijgen als dat mogleijk is?
    Heb je deal met ouders van buurmeisje (?) dat ze zonodig daar kan aankloppen en dat die haar bij calamiteiten uit het huis halen?
    W.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit jaar nog genoeg ruimte om extra te mogen verdienen. Ik ben geen lid van de vakbond, en met het geklaag van collega's over de vakbond dat ze niks kunnen doen ga ik het nu ook niet worden.
      Dochter kan mij bellen, en ook de buren. Ik fiets op 5 minuten afstand van huis.

      Verwijderen
    2. Ga niet van je collega's uit met het geklaag over de vakbond, zij weten vaak ook niet wat de vakbond allemaal kan en doet voor individuele medewerkers. Ik hoor het bij mijn werkgever ook vaak tot er een ontslagdreiging is en de vakbondsleden profesionele ondersteuning krijgen en soms tot wel 100% meer meekrijgen dan de niet vakbondsleden. Het scheelt vaak enkele duizenden euro's in contante waarde plus nog wat secundaire zaken.

      Verwijderen
  11. Ik heb zelf een tijdje als postbode gewerkt, maar dat vroege opstaan wende bij mij niet. Ik had bijna geen leven meer, omdat ik zo vroeg naar best moest vanwege het vroege opstaan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dus je wilt dat krantenbezorgen gaan doen naast je bnan ? Denk je nou echt dat je dit lang kunt volhouden ? En nee, natuurlijk kun je geen krantenwijk gaan lopen terwijl je nog ziek gemeld bent op je werk.Als iemand je ziet kun je daarmee fikse problemen krijgen.
    Slaat je vit D kuur nu al aan ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu al? Ik heb al 6 keer ingenomen van de 8. Het klopte wat de huisarts zei, na 4 keer voelde ik me weer goed. Ik heb in maanden niet zoveel energie gehad.
      En of ik denk of ik het lang ga volhouden? Ik weet het niet, ik vind het in ieder geval heel erg leuk, en nu ik de wijk leer kennen wordt het ook makkelijker. Met een negatieve houding maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf.

      Verwijderen
  13. Er is ook een middagkrant - de NRC - daarvoor hoef je niet voor dag en dauw op stap. Eventueel kun je die er zelfs nog bij doen, mocht de nood aan de man komen.

    Diverse reageerders hebben al gewaarschuwd voor het niet zelf opzeggen van je baan. Daarop lees ik weinig reactie van jou. Ben je dit nog steeds echt van plan? Echt nooit doen hoor!

    Wie weet, waar je huidige werkgever nog mee komt. Ik zou niet al te star regeren als je een alternatief geboden wordt. Niet direct de boel afwijzen. Jouw dochter wordt ouder, heeft over een paar jaar heel andere schooltijden, waardoor jouw problemen wellicht opgelost zijn qua werktijden. In de tussentijd zou je een oplossing met je buurvrouw kunnen overwegen mocht opvang nodig zijn. Tegen een kleine vergoeding bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb daar nog niet op gereageerd omdat ik het zelf nog niet weet. Er is nog zoveel onduidelijk, en antwoorden worden niet gegeven. Als het nodig is en het niet anders kan, dan zal ik wel zelf opzeggen. Maar ik hoop dat dat moment zolang mogelijk duurt. Ik weet dat ik daarmee mijn recht op uitkering verspeel, het is niet voor niks dat ik een krantenwijk heb genomen.

      Verwijderen
  14. Nog even over de loonheffingskorting, misschien heb je je er al wel in verdiept maar hierboven staan een aantal reacties die niet helemaal juist zijn.
    Je moet ervoor zorgen dat je maar bij een werkgever loonheffingskorting krijgt. Bij je tweede werkgever betaal je dan volledige belasting maar als je je loonheffingskorting nog niet opgemaakt hebt bij je eerste werkgever dan wordt dit bij je belastingaangifte verrekend.
    Indien je twee werkgevers korting laat berekenen krijg je teveel korting en moet je terugbetalen.
    Maar het is dus echt niet zo dat het nadelig is om twee banen te werken!

    Hoop dat ik het duidelijk omschreven heb en anders laat je het maar weten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Krantenbezorgen is werken in opdracht en geen baan. Je krijgt bruto betaald en je moet zelf rekening houden met de belastingen. Spreek uit ervaring. Reken op ongeveer 40% wat je ervan zult moeten betalen aan belasting. Want daarnaast heb je nog inkomen uit werk of uitkering straks waar al rekening gehouden wordt met de belastingvrije voet. Bovendien zou het nog kunnen dat je toeslagen naar beneden worden bijgesteld en die gaan zomaar niet gelijk weer omhoog als je inkomen weer gaat dalen.
    Ook vind ik krantenbezorgen leuk werk,vooral nu in de zomer, maar 24 uur bezorgen per maand voor netto 150 euro vind ik uitbuiting. En denk ook aan de vele kosten die je krijgt aan je fiets. Je verrijdt er elke 2 jaar een stevige fiets aan kapot. Ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen