maandag 19 juni 2017

Oudergesprek

Twee weken geleden kreeg dochter haar rapport mee naar huis. Dat vind ik altijd een leuk moment. Dochter had het ook deze keer weer naar haar kunnen goed gedaan.

Vandaag had ik het oudergesprek, dat vind ik ook altijd interessant. De juf trekt tegenwoordig heel veel tijd voor me uit, in plaats van het gebruikelijke kwartier (bij deze juf zit ik ongeveer een uur).
De juf had een hoop grafieken meegenomen, zodat ik ook de lijn en de obstakels van dochter kan zien. Die obstakels zijn er genoeg. Dochter zit nu op 2,5 jaar leerachterstand. Komend jaar gaan ze een paar nieuwe lesmethoden op dochter testen, de lesmethoden die ze nu heeft word te moeilijk voor haar, en dat was ook aan haar grafieken te zien, ze zakt terug. De nieuwe methoden hebben als voordeel dat één onderdeel net zolang herhaald word tot ze het snapt en hopelijk ook kan blijven toepassen.

Het gesprek kwam ook weer op praktijkonderwijs of niet. Ik kon deze keer duidelijk uitleggen waarom ik geen goed gevoel heb bij het praktijkgedeelte in mijn woonplaats. Dochter is daar al veel verder mee, ik ben echt bang dat ze zich gaat vervelen, terwijl ze nu zo graag leert. De juf vroeg zich af of ik alleen denk dat dochter het al kan, of dat het ook echt zo is. Ik heb haar verteld dat dochter in de weekenden regelmatig een paar uur mee gaat naar mijn werk, en dezelfde taken doet als de stagiaires van het praktijkonderwijs, en dat niet alleen ik, maar ook mijn collega's al een heel groot verschil zien. Dat vond de juf wel een goede vergelijking om mee te nemen voor het advies volgend jaar.

Ik vond het een positief gesprek, ik kreeg nog het advies dochter aan het melden voor een sociale vaardighedencursus. Daar ga ik nog achteraan, zo'n cursus kan helemaal geen kwaad :-)

4 opmerkingen:

  1. Fijn dat de leerkracht van je dochter zo de tijd neemt en het belangrijkste is dat je dochter met plezier naar school gaat en niet op haar tenen hoeft te lopen.Ik kan me voorstellen dat je je bedenkingen hebt of bij het praktijkonderwijs het hangt echt heel erg af je kind een ''klik'' heeft met de leerkracht en of ze een kind op de juiste manier weten te stimuleren. Onze dochter heeft speciaal onderwijs gedaan en uit eigen ervaring kan ik bovenstaande schrijven. Als je adressen zoekt voor bv een sova ( socvaardigheidstraining) kan MEE een adviesbureau je waarschijnlijk wel helpen . Als je googled om MEE komt er heel veel info . Veel succes en je dochter boft met een moeder die zich zo voor haar inzet.
    Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wat een fijne leerkracht en moeder heeft je dochter, beiden doen hun uiterste best voor haar. Van een sociale vaardigheidstraining lijkt mij dat je daar een hele leven lang plezier van hebt. Ik wens jullie beiden veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat het zo'n positief gesprek was, en dat de juf zo echt de tijd neemt! Een uur is echt lang!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n training heb ik 33 jaar geleden ook gedaan, en ik vond het superleuk, en superhandig. Ik was een einzelgänger die op de lagere school geplaagd/genegeerd werd, en om te voorkomen dat ik op het middelbaar weer buiten de boot zou vallen, kreeg ik handvatten om gesprekken te beginnen en voort te zetten, en om een gesprek af te ronden (vooral hoe dat moest als het gesprek een kant opging die je niet wilde - bv aanzetten tot winkeldiefstal). Ik heb daar nog altijd profijt van.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen