woensdag 14 juni 2017

Wat heb ik nodig?

Omdat de situatie op mijn werk mij heel onrustig maakt, ben ik dingen op papier aan het zetten.
De basis is: wat heb ik nodig, wat vind ik belangrijk?

Voor mij is dat het zorgen voor dochter. Ik vind het belangrijk dat ze veilig op school komt. Dat ik er voor haar ben als ze uit school komt, het avondeten, als ze naar bed gaat.
Het is ook rust voor mezelf. Op dit moment wil ik geen dwang van opleidingen, of taken waarvoor ik niet bevoegd ben. Ook al zegt de leiding dat is onze verantwoordelijkheid, als ik iemand laat vallen is het wel mijn gevoel.

Ik ben gaan uitrekenen hoeveel ik per maand echt nodig heb. Ik heb twee lijstjes gemaakt, één van mijn situatie nu, één van de situatie dat ik mijn werk zou opgeven. De vaste lasten van het tweede lijstje zouden zijn:


  • Huur:  €530
  • Zorgverzekering:  €113
  • Water: €10
  • Energie:  €50
  • Internet:  €28
  • Verzekeringen:  €35
  • Cadeautjespot:  €10
  • Boodschappen:  €150
Het totaal van de lijst is 926 euro. De bso heb ik in deze lijst niet meegenomen, dat is dan niet van toepassing.
De toeslagen (zonder de kinderopvang toeslag) is elke maand 694 euro. Dus dan zou ik een gat van 232 euro hebben. Dat gat zou op te vullen zijn met een krantenwijk, hier in de omgeving liggen de vergoedingen tussen de 250 en 350 euro per vier weken voor een wijk.

Ik weet dat dit een heel wild plan is, en er zullen nog zeker aanpassingen aan komen. Maar het is voor mijn gevoel al een stuk beter dat ik ook nog andere opties heb. Tot september hou ik in ieder geval mijn vaste tijden, de komende maanden ga ik gebruiken om in ieder geval nog zoveel mogelijk te sparen, en om mijn noodplan verder aan te passen. Als het niet nodig is, is het fijn, mocht het wel nodig zijn, dan ben ik wat beter voorbereid.

27 opmerkingen:

  1. Bedoel je dat je dan alleen van de toeslagen zou gaan leven? Als dat je plan is wees er dan heel zeker van dat dat kan als een-ouder gezin. Vaak zitten er dan addertjes onder het gras vermoed ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen van de toeslagen leven kan niet, wat als ik ziek word, zoals ik nu ook al bijna 6 weken uitval heb. Maar het dekt wel een groot deel van de vaste lasten. Ik heb gelukkig hoe dan ook nog een paar maanden om mijn plan uit te werken.

      Verwijderen
  2. En wie weet valt het mee. Misschien kan je mindervuren werken en dan alleen overdag, of bij een andere afdeling. Ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent.
    Ik kan me indenken dat je wil weten wat absoluut noodzakelijk is qua inkomen. Dat heb ik zelf ook wel eens berekend n.a.v. werktijden of werk plekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stel dat je wordt ontslagen heb je sowieso recht op WW. Dan is het belangrijk om je in te schrijven op het moment dat je ontslag krijgt. Een ander punt is zolang je in de ziektewet zit, kun je niet ontslagen worden. Een krantenwijk is geen goed inkomen voor een alleenstaande ouder het is meer een bijverdieste. Ik zou niet in paniek raken als ik jou was, je bent misschien niet verzekert van werk maar wel van een inkomen [WW], sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nu van de situatie uit gegaan dat ik zelf mijn baan op zeg, dan heb ik logisch geen recht op een uitkering. Over de WW maak ik me geen zorgen. Ik hoop dat er een traject komt, maar stel dat dat niet zo is, dan moet ik verder kijken.

      Verwijderen
    2. Nooit zelf opzeggen als het niet nodig is, wellicht kom je straks wel in aanmerking voor een uitkering, kun je van daaruit weer verder kijken. Misschien valt het allemaal wel mee maar het is goed dat je even de balans opmaakt.

      Verwijderen
    3. Ik zeg mijn werk ook niet zomaar op, ik hou van mijn werk en de bewoners. Maar het geeft wel rust dat ik weet dat ik niet klem zit in mijn werk.

      Verwijderen
    4. Inderdaad, rust is ook wat waard.

      Verwijderen
  4. Ik mis een aantal uitgaven in je lijstje.
    Telefoon, kleding/schoenen voor dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben allebei prepaid, dat gaat normaal van het boodschappenbudget af. Kleding en schoenen gaan nu al alleen van de kinderbijslag af. Ik heb de kinderbijslag ook niet bij de inkomsten gerekend.

      Verwijderen
    2. Dochters zwemles betalen we ook met de kinderbijslag van januari meteen voor het hele jaar, die heb ik ook niet meegenomen in het lijstje.

      Verwijderen
  5. Hè wat naar dat je nu zoveel zorgen hebt door het nieuws dat er een bijeenkomt komt. Vorige keer bleek het enorm mee te vallen, hopelijk blijken de zorgen nu ook voor niks. Desalniettemin begrijp ik dat je zaken op een rijtje zet om wat meer rust te creëren.
    Succes nog even komende dagen en laat je niet gek maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, kijk eens aan! Dit is 1 van de slechtst mogelijke scenario's (zelf werk opzeggen moet je écht niet doen als het ff kan), maar dan nóg kom je al bijna rond! (Een gat van 232€ is niet heel groot). Daar vallen idd oplossingen voor te bedenken. Idd niet gek om nu al zoveel mogelijk te sparen.
    Dat komt helemaal goed! En idd, je dochter en haar veiligheid is veel belangrijker dan een werk. Je bent altijd vervangbaar voor een job, voor je dochter niet.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,

    Ik snap heel goed dat je aan het nadenken bent over andere opties dan je huidige werk. Ik weet niet of het iets voor je is, en ook niet of daar in jouw omgeving veel vacatures voor zijn (want ik weet niet waar je woont), maar je kunt ook heel prima onder schooltijden werken bij PostNL. Doe ik ook. Het enige is dat ze vaak wel willen dat je op de zaterdag werkt, maar misschien is daar wat op te verzinnen qua opvang. Het gaat om een paar uur per dag, meestal 2-4 uur. Hier in het Gooi zitten ze te springen om nieuwe postbezorgers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik zelf ook al aan gedacht. In mijn woonplaats hebben ze op dit moment geen bezorgers nodig, in het naastgelegen dorp wel. Dank je dat je mee denkt :-)

      Verwijderen
  8. Je hebt waarschijnlijk een functieomschrijving. Daarvan uitgaande zou ik geen werkzaamheden doen waarvoor je niet bevoegd bent. Je kunt aangeven dat je geen verantwoordelijkheid kunt dragen voor werkzaamheden waarvoor je niet bent opgeleid of die je moeilijk lijken. Nu je in de ziektewet bent zou ik van ieder gesprek met de leidinggevende en van de bedrijfsarts een gedateerd verslagje maken.
    Nog beter zou zijn dat je een rechtsbijstandverzekering zou hebben. Mocht je ergens problemen ondervinden of dreiging met ontslag, kun je daar advies en zonodig hulp krijgen. Ik heb er zelf mee te maken gehad.
    Verzekering bij Centraal beheer kan ik je aanbevelen. Die hebben mij, ons gezin en familie met in totaal met 6 zaken geholpen. Ik heb daar geen aandelen of zo, alleen mijn ervaring.
    En tenslotte laat je niet gek maken nu je in de ziektewet zit! Sterkte en succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lid worden van een vakbond is beter, ook dan ben je verzekerd van rechtsbijstand en de vakbond zit al bovenop allerlei óntwikkelingen' [privatisering] in de zorg.

      Verwijderen
  9. Probeer komende tijd papier vast te leggen welke taken je gevraagd wordt te doen terwijl je er niet voor bevoegd bent, en dat terwijl de opdrachtgever dat ook weet.
    Mocht het toch eens uit de hand lopen kan je daarop terugvallen. Niet uitvoeren inderdaad, voor de wet ben je dan fout bezig, en als het fout gaat is niet de baas maar jij de klos. Het bedrijf zal mensen met de juiste bevoegdheid de passende taken moeten laten uitvoeren. Lees ook eens de informatie van UWV over "ziek uit dienst". Je zit dan niet zonder inkomen.

    Goed dat je verder kijkt, deze stres kan je er niet bij hebben, zeker nu niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik begrijp niet hoe je aan zoveel toeslagen komt, en daar zit de kinderbijslag nog niet bij schrijf je. Mijn huur is iets hoger en ik krijg € 286 huurtoeslag en € 89 zorgtoeslag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik krijg ook kindertoeslag van 351 euro per maand. Door de alleenstaande ouderkop is die zo hoog.

      Verwijderen
    2. Kindertoeslag en kinderbijslag zijn twee verschillende dingen.

      Verwijderen
    3. Dat heet kindgebonden budget. Die is inderdaad ontzettend hoog. (pas uitgerekend op de belastingdienst site wat ik zou krijgen als ik bam-moeder zou zijn. Ik stond versteld dat je naast kinderbijslag als alleenstaande moeder zo'n fiks bedrag krijgt!, maar dat even terzijde.

      Je moet echt noooit je baan opzeggen. Niet doen, krijg je spijt van. Want je verspeelt al je rechten. Maar ik snap heel goed dat je voor jezelf uitbent gaan rekenen of je zonder kunt. Vooral voor de rust die je dat geeft.
      En voor jezelf opkomen en niet steeds extra gaan werken om collega's tegemoet te komen. Why?
      Kijken of je een paar uren minder zou kunnen werken en/of vaste dagen

      Sterkte en succes!

      Verwijderen
  11. Het is altijd goed om de zaken op een rijtje te zetten. Het financiële gat dat je zou moeten overbruggen is zo heel concreet.

    Wat een boel toeslagen zijn dat nog trouwens!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu krijg ik nog meer aan toeslagen, omdat de kinderopvang toeslag er ook nog bij zit.

      Verwijderen
  12. Ik vind jouw insteek beter dan die vd meeste personen die reageren. Je eigen broek op kunnen houden is altijd beter dan je hand ophouden. Zeker op je CV!en je bent n jong werkende dus die CV zal nog lang bij je zijn.De vakbond zou ik niet doen. Dat is net de politiek. Die zitten er echt alleen voor zichzelf. Maar das natuurlijk mijn mening!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vakbond heeft er wel voor gezorgd dat bij een zorginstelling waar personeel was ontslagen en weer kon 'terugkomen' met een nul-uren contract dit weer werd teruggedraaid naar hun oude contracten. Zij waren hier uiteraard heel blij mee. Vakbonden beschermen de rechter van werknemers en gaan zo nodig staken of procederen. Dit is mijn mening en van tienduizenden vakbondsleden!

      Verwijderen
    2. rechter=rechten

      Verwijderen