donderdag 13 juli 2017

De bso opzeggen

Bij de bso van dochter werken ze met verschillende locaties, elke leeftijdsgroep heeft zijn eigen plek. Vorig jaar was dochter op de leeftijd gekomen dat ze naar de bso voor de grotere mocht. De leiding en ik waren het eens dat dochter daar nog niet aan toe was, en ze mocht langer bij de jongere kinderen blijven, in ieder geval tot de kerstvakantie. Daarna is besloten dat dochter zelf moet aangeven als ze naar de grotere groep wilde.

Tot nu toe heeft dochter het heel erg naar haar zin tussen de jongere kinderen. Ze is hecht geworden met een paar meisjes, en zelfs uitgenodigd voor hun kinderfeestjes, ondanks dat er vier jaar verschil tussen zit.

Voor mezelf heb ik besloten afscheid te nemen van mijn werk op het moment dat het niet meer is te combineren is met de zorg voor dochter. Ja, dat betekent dat ik een keer ontslag ga nemen, en ja, ik weet ook dat dat stom is omdat ik dan al mijn rechten verspeel.
Met dochter heb ik het er al een aantal keer over gehad, wat betekend zo'n beslissing en wat zijn de gevolgen daarvan? Eén van de gevolgen is dat dochter van de bso af moet.

Dochter vind dat niet heel erg, de bso is leuk, maar thuis zijn vind ze ook leuk. En ze begint nu wel iets te merken van het leeftijdsverschil tussen haar en de andere kinderen. En naar de grotere bso gaan ziet ze nog steeds niet zitten, vooral niet als het niet hoeft.
Nu moeten we alleen nog beslissen wanneer ze van de bso af gaat. Vandaag is zeker geworden dat ik in september ook nog mijn vaste tijden hou (gelukkig).

14 opmerkingen:

  1. Over dat ontslag nemen....lees je eens in over "ontslag met wederzijds goedvinden". Dan verspeel je niet een werkloosheidsuitkering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk aub goed na voor je je baan opzegt. Niet alleen verspeel je rechten maar meestal wordt eventuele bijstand ook gekort en krijg minimaal een maand helemaal geen geld. Ook sommige toeslagen zijn gebaseerd op je inkomen en wanneer dit wegvalt moet je misschien terugbetalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In ieder geval de combinatie korting

      Verwijderen
    2. ja, die komt dan te vervallen, maar dat is geen toeslag maar een netto belastingkorting. Als je voldoende inkomstenbelasting betaald kan het verschil oplopen tot meer dan € 150 per maand. Die korting vervalt overigens ook als je dochter 12 wordt. 1 januari is de peildatum hiervoor.

      Ik raad je nogmaals sterk aan om lid te worden van een vakbond en je goed te laten begeleiden in dit traject. Je hebt financieel niet de ruimte om fouten te maken.

      Verwijderen
  3. je ouders wonen nu toch in de buurt, kan ze daar niet heen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeg alsjeblieft niet zelf je baan op. Informeer bij een soort van rechtshulp die in grotere steden zitten en meestal gratis advies. Want je verspeelt heel veel als je zelf je werk opzet. Als je werk van je af wil zijn er vaak regelingen waar je aan kan deelnemen om idd niks te verspillen waar je gewoon recht op heb. Als je geen werk meer hebt mag je dochter ook maar maximaal een half jaar gebruik maken van de bso en jij nog toeslag krijgt om een nieuwe baan te zoeken.
    Het lijkt zo makkelijk om weg te gaan omdat je leidinggevende, directie niet bevalt maar is niet de oplossing als je geen ander inkomen hebt. Van een krantenwijk kun je niet leven.

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga ook niet zomaar weg, ik hou teveel van mijn werk en de bewoners om dat te doen. Alleen van een krantenwijk leven is ook niet mijn plan, maar de krantenwijk is wel een basis, en nu een mooie aanvulling om versneld nog wat extra te sparen.

      Verwijderen
  5. Nee inderdaad niet zelf opzeggen, je dochter wordt steeds groter en zelfstandiger en kan op den duur best een uurtje alleen zijn hier en daar. Eenmaal uit het werkproces en in deze markt kom je ergens anders ook niet meer snel aan de slag. Zelf ontslag nemen staat ook niet zo lekker op je cv. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar zou eerst alle andere mogelijkheden uitputten voordat je hiertoe overgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me voorstellen dat het leeftijdsverschil op een gegeven moment parten gaat spelen.

    Wees wel voorzichtig met het opzeggen van je zekerheid.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik sluit me aan bij al het commentaar / advies hierboven: ga niet zelf weg! Je hebt het nu goed voor elkaar, dat half jaar of jaar lukt ook nog wel. Als je zelf weggaat, heb je nergens meer recht op.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien vindt je dochter het idee van de andere BSO niet aantrekkelijk omdat ze zich niet goed kan voorstellen hoe het er is?
    Misschien kan ze er een maandje op proef heen gaan voordat jullie een beslissing nemen....

    En tja.. ontslag nemen... dat zou ik echt niet zomaar doen. Ik ben zelf werkgever geweest en ik zou geen bezwaar hebben tegen wederzijds goedbevinden wanneer een werknemer vanwege privé omstandigheden niet langer meer zou kunnen werken....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de vakanties gaan de jongere kinderen ook naar de grotere bso, ze kent de kinderen en leiding daar ook.
      Zomaar ontslag nemen doe ik ook niet, ik hou van mijn werk. In september wordt er hopelijk meer bekend over de situatie, en krijgen we ook allemaal een toekomstgesprek.

      Verwijderen
  9. Is het een optie met iemand die wat meer weet van ontslagzaken en de huidige arbeidsmarkt voor jou te gaan praten. Bijvoorbeeld Juridisch Loket of een vakbond. Kost niets, behalve een uurtje van je tijd.
    Het komt over dat je nu in paniek verkeerde besluiten neemt. Die grote gevolgen hebben en voor je inkomen en voor de rust in je leven. Ik herken jouw stress en leef met je mee.

    En heel mooi dat je altijd zoekt naar het beste voor je dochter.

    BeantwoordenVerwijderen