zondag 9 juli 2017

Kwijtschelding

Sinds dit jaar worden de gemeentelijke belastingen niet meer door het waterbedrijf geïnd, maar door de gemeente zelf. Ik heb eigenlijk nooit zo op het bedrag gelet, maar toen ik een paar maanden geleden de brief kreeg schrok ik toch wel. 400 euro.
Gelukkig mocht er in twee delen betaald worden. De eerste 200 euro heb ik betaald.

Maar ja, dat tweede deel. Er is nog best veel wat moet. Dochters kamp, de overblijfrekening, inclusief mijn afkoopdeel voor mijn overblijfbeurten, de wasmachine loopt op zijn laatste eindje. In de herinneringsbrief die ik gister kreeg stond dat er ook automatisch in vijf delen betaald kon worden, dat kon via de site geregeld worden. Dat wilde ik gelijk regelen, maar helaas, er moest een formulier geprint en opgestuurd worden. Ik heb geen printer, dat doe ik altijd in de bieb, en hun vakantie openingstijden zijn vaak als ik aan het werk ben.
Er stond ook een kopje kwijtschelding. Ik voldeed aan alle voorwaarden om dat te kunnen krijgen. In het verleden moest je hele boekwerken aan bewijsmateriaal meesturen, en destijds had ik daar nooit de concentratie of puf voor om het aan te vragen, dan was gewoon betalen altijd makkelijker.

Gisteravond ben ik er voor gaan zitten om het in orde te maken. Eerst de persoonlijke gegevens, daarna de gezinssamenstelling, of er nog meer personen in huis wonen...En toen was het klaar. Ik hoefde zelf geen informatie te leveren, die gaan ze zelf opvragen bij de instanties. Dat is makkelijk. Ook zag ik dat de kosten voor id kaarten ook terug gevraagd kunnen worden. Dat is nu nog niet nodig, maar misschien wel handig voor in de toekomst.

Ik heb geen hele kwijtschelding gevraagd, maar een halve, voor het bedrag wat nu nog open staat. Over uiterlijk twaalf weken krijg ik bericht of ik het krijg.

6 opmerkingen:

  1. Het is wel slim om eens een keer uit te zoeken waarvoor je allemaal hulp kan krijgen, gemeentelijke belasting kwijtschelding, schoolkosten!(schoolreisje en vrijwillige bijdrage), noodzakelijke medicijnen en zorgkosten, witgoed, een stadspas om goedkoper uitjes mee te doen zoals de bioscoop f zwemmen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt ook kwijtschelding krijgen voor het deel dat je al betaald hebt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou mooi zijn als het lukt! Ook netjes dat je het dan niet voor het hele bedrag aanvraagt, maar voor het deel dat nog openstaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het gelukt is en dat ze nu voor je gaan kijken. Hopelijk lukt het!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je had toch een prima buffer opgebouwd? Niet om nu negatief te willen doen, al snap ik dat t wel zo overkomt, maar je buffer van ik meen toen 1000euro is dus niet voldoende. Wat meerdere lezers toen al zeiden. En hoezo kon je het bij het eerst wel betalen en nu niet? Omdat n ander het int of omdat vrijstelling nu makkelijker is aan te vragen?
    Onduidelijk stuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat je kwijtschelding nu makkelijker kan aanvragen idd was het voorheen een heel papierwerk . Misschien is er bij je gemeente een site waar al dit soort dingen op staan .Maar nu eerst dit proberen en fijn als het zou lukken .

    BeantwoordenVerwijderen