woensdag 9 augustus 2017

De sollicitatie

Vandaag had ik de sollicitatie bij de post. Om goed te beginnen voelde ik het vanmorgen al in mijn bovenrug schieten, waarschijnlijk door de zenuwen (dat heb ik vaker). Gelukkig hielpen de paracetamol en het bewegen tijdens de krantenronde wel iets, en werd er tijdens de sollicitatie niks gemerkt.

Ik ben aangenomen, komende dinsdag word ik ingewerkt, en de week erop ga ik zelfstandig beginnen. De eerste maand is de proefperiode.
Ik moet zeggen, het voelt wel dubbel. Ik heb al die jaren met heel veel plezier en liefde in de zorg gewerkt. Na de zomervakantie ga ik het opzeggen, dan heb ik mijn laatste werkdag voor de gladheid komt, dan kan ik voorzichtig bezorgen zonder stress dat ik te laat kom.

Bij de krant loopt het ook nog steeds goed, ik krijg er vanaf morgen een halve wijk extra bij, dat is 100 tot 120 euro extra per 4 weken. Het is fijn dat ze me genoeg vertrouwen dat ik het erbij kan doen en er goed vanaf zal brengen :-)

20 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Hoeveel uur komt erbij met de post.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 10 uur per week, en als het bevalt kan ik er 5 uur per week bij krijgen.

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd. Welke baan ga je opzeggen na de zomervakantie ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn baan in de zorg, daar ga ik mee stoppen.

      Verwijderen
    2. Dat dacht ik al maar ik snapte de zin erachter niet (dan heb ik mijn laatste werkdag voor de gladheid komt).
      Bedankt voor de toelichting

      Verwijderen
  3. Ik snap die laatste zin nog steeds niet. Je zult juist veel lest hebben van gladheid in je andere baan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de gladheid komt, heb ik meer tijd om voorzichtig alles te bezorgen, zonder stress dat ik te laat kom bij een andere baan.

      Verwijderen
  4. Je zou eerst kunnen wachten tot je door je proeftijd heen bent. Als je niet mag blijven of je wilt zelf niet blijven, dan heb je in ieder geval nog de baan in de zorg.
    Of valt het qua werktijden niet te combineren.

    Ik vind het knap van je dat je nieuwe middelen zoekt om je werkzame leven leuk te houden. Ik vind het wel stoer dat je deze stap neemt. Ik durf nog niet.

    Succes en veel plezier in je nieuwe baan. Grijs Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Begrijp ik het goed dat je een vaste baan opzegt, met wellicht een sociaal plan bij inkrimping en er 2 tijdelijke baantjes voor terugneemt. Of zie ik dat verkeerd?

    Dionne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je moet het zelf weten natuurlijk maar ik begrijp je keuze niet {ondanks de uitleg in dit blog en eerdere blogs).Daarbij is de post een erg slechte werkgever en het loon is ook erg laag.Als jij er bij slecht weer langer over loopt/fietst betalen ze die extra tijd ook echt niet uit.Ik vind je een doorzetter maar ik denk dat dit je vies gaat tegenvallen met slecht weer, zeker in combinatie met de krantenwijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is bij postnl niet zo. Gewerkte tijd is betaalde tijd. Je geeft elke dag via de app door hoeveel minuten je er meer of minder over gedaan hebt en dat krijg je uitbetaald. Ik heb nog nooit commentaar gehad en al mijn plusminuten zijn uitbetaald.

      Verwijderen
  7. Mocht je een aanvullende uitkering hebben dan moet je dit eigenlijk ook overleggen met de
    uitkeringsinstantie.Die kunnen hier ook nog een probleem van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen uitkering, en daar wil ik liever ook zover mogelijk vandaan blijven.

      Verwijderen
    2. ..als je dat meent dan zou ik zeker geen vaste baan opzeggen voor 'n krantenwijk en een postrondje! Als je wegens inkrimping je baan in de zorg zou verliezen word je geholpen om een andere baan (eventueel met 'n studie) te vinden! Je moet werken tot je 67ste en misschien nog wel langer dus probeer, eventueel, een andere, vaste baan te vinden!

      Verwijderen
  8. Ik snap er eerlijk gezegd ook helemaal niks van. Een vaste baan opzeggen voor twee baantjes buiten, en een winter kan lang duren. Als de zorgbaan ophoudt te bestaan wordt er een sociaal plan in werking gesteld. Daar heb je naar mijn idee meer aan dan hoe je het nu uitzoekt. Je hebt ook nog een dochter voor te zorgen die straks naar de middelbare school gaat, wat ook extra geld kost. Ongeacht welk niveau ze gaat doen. En dan zijn er potjes maar je wilt daar geen gebruik van maken want je wilt ook geen uitkering, dan ga je het naar mij idee wel moeilijk krijgen met deze twee baantjes. Die naar mijn idee nooit veel gaat opleveren voor het werk tijd wat je er in moet steken. ik heb ook kennissen die de krant en post bezorgden om net even dat extraatje te hebben voor de boodschappen en een schuld aflossen. Het was zeker geen vetpot en ze zijn dan ook erg blij dat ze er mee konden stoppen en een betere baan kregen. Ze hebben het nog steeds niet makkelijk maar ze hopen nooit weer in deze situatie terecht te komen.

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik bezorg al 10 jaar de krant en daarnaast ook post. Voor mij is het een ideale baan, die makkelijk met de kinderen te combineren is. Ik hou er ook erg van buiten bezig te zijn en de vrijheid te hebben.Maar ik moet wel eerlijk zijn. Wij hebben ook verschillende reorganisatie ronde's gehad. Je bent ook niet zeker dat dit werk altijd door gaat. Omdat mijn man een vaste baan heeft, kunnen we dat risico nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog even een aanvulling op mijn reactie van de anoniem hierboven. Je moet ook niet vergeten, dat als je ziek bent of om wat voor reden dan ook niet kunt werken, je ook geen geld krijgt. Verlies je je krantenwijk dan krijg je ook geen uitkering. Je werkt in opdracht van overeenkomst. Eigenlijk hetzelfde als een zzp-er. Bij de PostNL gelden wel andere regels, maar daar alleen kun je niet mee rond komen denk ik. Ik begrijp heel goed, dat je de keus wilt maken om ontslag te nemen als je het allemaal onzeker vindt en het waarschijnlijk niet meer naar je zin hebt. Zeker als de krantenwijk je goed bevalt. Maar denk er wel goed over na wat het verder ook allemaal inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk zeg! Je bent goed bezig. En dit lijkt me ook best heel gezond werk, omdat je er zo veel mee buiten bent en moet bewegen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dus je wordt een collega van me! Ik hoor ook vaak van mensen dat ze mijn werk bij PostNL maar niets vinden. Ze hebben het dan net als hierboven vaak over het lage loon en het slechte weer. Dat slechte weer vind ik helemaal niet erg! Krijg ik alleen maar een meer voldaan gevoel van als de wijk weer klaar is. Bovendien: je wordt nat/koud of juist heel warm en daarna stap je onder de douche. Klaar. Het salaris is inderdaad minimumloon. Of je daar van rond kunt komen is van een heleboel zaken afhankelijk. Ik doe dit werk naast een partner die zzp-er is. Ik verdien meestal tussen de 700 en de 750 euro per maand. Het is ook vaak mogelijk extra uren te werken. Voor mij is het ideaal: ik hou van fysiek werk, ik ben graag buiten, en ik hou van de contacten met de mensen in de wijk. Ik werk er nu 4 jaar en ben in die tijd van 6 uur per week naar 18 uur per week gegroeid (vast contract voor 15 uur). Ik wens je heel veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen