zaterdag 11 januari 2020

Bloedsuiker

Toen we anderhalve week geleden dochters bloedsuiker opmaten, was hij nuchter 8,3. Omdat dochter behoorlijk panisch is voor alles wat met naalden te maken heeft, hadden we afgesproken om het vandaag nog een keer op te meten, en tot die tijd wat rustiger aan te doen met koolhydraten.

De aanpassingen voor dochter zijn daarin in plaats van brood eet ze crackers of beschuit, en net zoals ik wat meer yoghurt. In plaats van frisdrank, sap en pakjes drinken op school drinkt ze nu water en twee keer per week een blikje cola zero. En met snoepen moet ze zich echt aan het portiegewicht houden wat op de verpakking staat, en dat maximaal één keer per dag.

Vooral het snoepen met de porties was even flink wennen, vooral met dochters favoriete chocoladeballetjes, daar zette ze graag de zak van naast zich neer om hem lekker helemaal leeg te snoepen, nu bleken er zeven porties in die zak te zitten.

Vanmorgen toen we haar bloedsuiker weer gingen opmeten, was deze nog 5,3, een hele mooie score. We blijven hem voorlopig wekelijks nog even in de gaten houden, maar ik ben heel blij.

9 opmerkingen:

  1. Wow, wat goed dat het zoveel effect heeft!
    Het lijkt me zo naar om steeds te moeten opletten met eten. Ik hoop dat het al snel helemaal vanzelf gaat voor haar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter zat er meer mee dat ze dan haar kooksels op school niet meer kon eten. Daarvan hebben we afgesproken dat wat ze maakt gewoon mag opeten, ik ben veel te blij dat ze dingen aan het proeven is

      Verwijderen
  2. Goed hoor!
    Mijn kinderen wilden geen pakjes,geen sap, geen yogi of melk...maar alleen water is ook zowat he. Dus naar school ging een goede thermoskan thee mee. Een goede thermoskan is een investering maar wel belangrijk als je niet wilt dat die gaat lekken. Geen smaakjesthee, want daar zit ook suiker in.Ze dronken rooibosthee, of thee van losse thee of van munt van de toko.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In smaakjesthee zit meestal geen suiker. Als je het zeker wil weten, lees je de ingrediëntenlijst en het voedingswaardenoverzicht.

      Verwijderen
  3. Brood vult beter dan crackers en qua koolhydraten maakt het niet zoveel uit.In beschuit zit meestal suiker en het vult niet.
    Fijn dat haar suiker al gezakt is!
    Overleg even met de dietiste over de cola, zero is niet altijd beter.
    Succes voor je dochter, knap dat ze er zo goed mee omgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het wel mee eens, sommige crackers zijn wel goed maar beschuit, ook volkoren, is geen voeding (wel lekker) maar alleen lege koolhydraten. Een gewone goede volkoren boterham doet meer voor haar lichaam en hersenen die nog moet groeien.
      Mogen jullie naar een dietiste?

      Verwijderen
  4. Ik ben het hier ook mee eens. Een beschuit heeft ook snelle koolhydraten. Die zijn snel verteerd, waardoor je in no time weer heel veel trek hebt in zoetigheid. Dat is dan moeilijk te weerstaan. Volkorenbrood levert trage, complexe koolhydraten. Na een ontbijt met twee volkoren boterhammen ben je langere tijd verzadigd. De energieopname is geleidelijk. Dus geen suikerpieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook extra bewegen helpt de bloedsuikerwaarden omlaag te krijgen beter niet kiezen voor snelle suikers zoals beschuit. Maar havermout of volkoren brood moeilijk hoor op dit leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen